Trafik i Dansk Vestindien
Læs i alfabetisk rækkefølge: Bil, Bus, Fly, Færger, Taxa, Tommelfinger, Veje
Dansk Vestindien er nemt at rejse i. Vejnettet er fint, offentlig transport virker. Der er masser af færger – og et vandfly. Det er let at få informationer og bestille. Om det kan betale sig at leje bil, må være en smagssag, men man kan sagtens klare sig uden, det er nok mest relevant på St. Croix. Resten dækkes nok bedre med taxa og bus.
Bil
Der er et hav af biler på de tre øer, og i byerne er trafikken intens. Der sker sjældent ulykker, for man kravler af sted i lange køer. Man kan leje bil på alle tre øer, men det giver mest mening på St. Croix. På de små øer vil man slappe mere af ved at bruge dollarbusser og taxaer (se nedenfor). Eller gå. Der kan være rift om udlejningsbilerne, så bestil hjemmefra. Priserne varierer stærkt afhængig af sæsonen, men for en lille bil er det cirka 300 kr. pr. dag.
Venstrekørsel
Dansk Vestindien er vist det eneste sted i verden, hvor bilerne kører i venstre side, selv om bilerne er indrettet til højrekørsel – rattet sidder "helt normalt" i venstre side. Forklaringen er, at der altid har været mange englændere på øerne, og da Danmark gik over til højrekørsel i slutningen af 1700-tallet, så vi ingen grund til at tvinge det igennem på øerne, fordi alle englænderne ville køre galt. Det var ikke det store problem i hestevognenes tid. At bilerne er til højrekørsel skyldes, at de første blev købt i USA, hvor man ikke havde andet på lager. Og så blev man bare ved med det. Adskillige gange har man forsøgt at ændre det, ikke mindst fordi udlejningsfirmaerne får mange skader på grund af turister, der glemmer det venstre. For 25 år siden vedtog senatet at gå over til højrekørsel, men bilisternen ignorerede det. Senere gav USA $7 mio. i støtte til at gå over til højrekørsel. Men da pengene var i kassen, glemte man alt om det. Nu er det blevet en del af imaget.
Fuld tank
Man modtager bilen med fuld tank. Og sådan skal den leveres tilbage, ellers træder alle mulige gebyrer i kraft. 1 gallon benzin koster lige over $3. 1 gallon er 3,7 liter. Pas på med at fylde på undervejs. Det er små afstande, så det kan være svært at bruge ret meget benzin.
Automatgear
Bilerne i USA har automatgear, men her kan man lejer bil med gearstang, fordi turister er bange for det automatiske. Det er nu meget enkelt. Lidt som at køre go-kart. Den venstre fod skal blive på gulvet. Man træder på bremsen og starter, sætter gearet fra P (Park) til D (Drive) og træder på speederen. Skal man bakke sætter man på R - (Reverse).
Kørekort
Et internationalt kørekort er ikke nødvendigt – det danske er rigeligt. Ved leje af bil skal man købe lokalt kørekort til $20. Det er bare at udfylde en seddel, mest en turistskat.
Forsikring
Alle udlejningsselskaber tilbyder forsikringer, som det anbefales at tegne. Mange er forsikret gennem deres kreditkort, men check lige hjemmefra, om det nu også gælder her.
Fart
Hastighedsgrænserne er 20 mph (32 km/t) i byer og 35 mph (56 km/t) på landeveje. Eneste motorvej er The Melvin H. Evans Highway fra midten af St. Croix til 2 km fra Frederiksted. Her er hastighedsgrænsen 55 mph (90 km/t) på dele af strækningen.
Særlige regler
Man må gerne køre til venstre i kryds, hvor der er rødt for ligeud kørende, men man skal gøre fuld stop først. Med mindre skilte forbyder det. Sikkerhedssele er påbudt på forsæderne.
Der er et hav af biler på de tre øer, og i byerne er trafikken intens. Der sker sjældent ulykker, for man kravler af sted i lange køer. Man kan leje bil på alle tre øer, men det giver mest mening på St. Croix. På de små øer vil man slappe mere af ved at bruge dollarbusser og taxaer (se nedenfor). Eller gå. Der kan være rift om udlejningsbilerne, så bestil hjemmefra. Priserne varierer stærkt afhængig af sæsonen, men for en lille bil er det cirka 300 kr. pr. dag.
Venstrekørsel
Dansk Vestindien er vist det eneste sted i verden, hvor bilerne kører i venstre side, selv om bilerne er indrettet til højrekørsel – rattet sidder "helt normalt" i venstre side. Forklaringen er, at der altid har været mange englændere på øerne, og da Danmark gik over til højrekørsel i slutningen af 1700-tallet, så vi ingen grund til at tvinge det igennem på øerne, fordi alle englænderne ville køre galt. Det var ikke det store problem i hestevognenes tid. At bilerne er til højrekørsel skyldes, at de første blev købt i USA, hvor man ikke havde andet på lager. Og så blev man bare ved med det. Adskillige gange har man forsøgt at ændre det, ikke mindst fordi udlejningsfirmaerne får mange skader på grund af turister, der glemmer det venstre. For 25 år siden vedtog senatet at gå over til højrekørsel, men bilisternen ignorerede det. Senere gav USA $7 mio. i støtte til at gå over til højrekørsel. Men da pengene var i kassen, glemte man alt om det. Nu er det blevet en del af imaget.
Fuld tank
Man modtager bilen med fuld tank. Og sådan skal den leveres tilbage, ellers træder alle mulige gebyrer i kraft. 1 gallon benzin koster lige over $3. 1 gallon er 3,7 liter. Pas på med at fylde på undervejs. Det er små afstande, så det kan være svært at bruge ret meget benzin.
Automatgear
Bilerne i USA har automatgear, men her kan man lejer bil med gearstang, fordi turister er bange for det automatiske. Det er nu meget enkelt. Lidt som at køre go-kart. Den venstre fod skal blive på gulvet. Man træder på bremsen og starter, sætter gearet fra P (Park) til D (Drive) og træder på speederen. Skal man bakke sætter man på R - (Reverse).
Kørekort
Et internationalt kørekort er ikke nødvendigt – det danske er rigeligt. Ved leje af bil skal man købe lokalt kørekort til $20. Det er bare at udfylde en seddel, mest en turistskat.
Forsikring
Alle udlejningsselskaber tilbyder forsikringer, som det anbefales at tegne. Mange er forsikret gennem deres kreditkort, men check lige hjemmefra, om det nu også gælder her.
Fart
Hastighedsgrænserne er 20 mph (32 km/t) i byer og 35 mph (56 km/t) på landeveje. Eneste motorvej er The Melvin H. Evans Highway fra midten af St. Croix til 2 km fra Frederiksted. Her er hastighedsgrænsen 55 mph (90 km/t) på dele af strækningen.
Særlige regler
Man må gerne køre til venstre i kryds, hvor der er rødt for ligeud kørende, men man skal gøre fuld stop først. Med mindre skilte forbyder det. Sikkerhedssele er påbudt på forsæderne.

Bus
Busser forbinder alle byer og steder på alle øer. Men med busser kan man mene alt fra moderne, luftafkølede busser, til ladvogne med halvtag, også kaldet dollarbusser. De kører både rutekørsel på de mest gængse strækninger, egentlig taxakørsel og sightseeingture, så spørg, inden du hopper ombord, for det er til vidt forskellige priser. Vitran hedder det mere traditionelle busselskab på alle øerne. De har fede busser og lave priser. Alle ture koster $1. Med mindre man er pensionist eller svagelig, så er det gratis. Deres busser er handicapvenlige, men selskabet er - måske ikke overraskende for Caribien - ikke kendt for præcision og stabil drift. Så stil ikke uret efter busserne og vær klar med en plan B, hvis man har planlagt busudflugt. Man kan sige, at Vitran er det mere behagelige og billige, hvis det virker, men dollarbusserne virker.
St. Thomas:
Dollarbusser kører i en fast rute mellem lufthavn, Charlotte Amalie og Red Hook. Men den kører i en slags otte-tal, så man kommer ikke samme vej tilbage. En tur koster $1, uanset hvor man skal af. Men kører man hele ruten - hele otte-tallet - for at få billig sightseeing, betaler man $2. Man stiger på vognen ved stoppestederne, der er indrettet buslommer f.eks. over for Windward Passage og ved den store parkeringsplads efter Fort Christian. Når man skal af, ringer man på en klokken, og hvis den ikke virker, stamper man i gulvet. De kører ca. hver 20. minut fra 6-19.
Vitran kører fra Charlotte Amalie (markedspladsen) til universitetet ved Yacht Haven Marina, og til Four Wind Plaza og Red Hook en gang i timen. Man kan stå på ved Vitran-stoppesteder.
St. Croix:
Vitran kører flere gange dagligt mellem Tide Village øst for Christiansted og Fort Frederik i Frederiksted. I Christiansted stiger man på ved posthuset. Der er linier til lufthavn fra Frederiksted og Christiansted. Pris er $1.
Dollarbusser koster her $2, fordi afstandene er lidt større. De kører i fast rutefart mellem Christiansteds posthus og Frederiksted.
St. John
Vitran kører ad Centerline Road mellem Cruz Bay, Coral Bay og Salt Pond Bay. Den afgår fra Cruz Bay, når færgen ankommer, 25 minutter over hver time. På tilbagevejen forlader den Salt Pond Bay 1o minutter over hver time. Pris $1.
Busser forbinder alle byer og steder på alle øer. Men med busser kan man mene alt fra moderne, luftafkølede busser, til ladvogne med halvtag, også kaldet dollarbusser. De kører både rutekørsel på de mest gængse strækninger, egentlig taxakørsel og sightseeingture, så spørg, inden du hopper ombord, for det er til vidt forskellige priser. Vitran hedder det mere traditionelle busselskab på alle øerne. De har fede busser og lave priser. Alle ture koster $1. Med mindre man er pensionist eller svagelig, så er det gratis. Deres busser er handicapvenlige, men selskabet er - måske ikke overraskende for Caribien - ikke kendt for præcision og stabil drift. Så stil ikke uret efter busserne og vær klar med en plan B, hvis man har planlagt busudflugt. Man kan sige, at Vitran er det mere behagelige og billige, hvis det virker, men dollarbusserne virker.
St. Thomas:
Dollarbusser kører i en fast rute mellem lufthavn, Charlotte Amalie og Red Hook. Men den kører i en slags otte-tal, så man kommer ikke samme vej tilbage. En tur koster $1, uanset hvor man skal af. Men kører man hele ruten - hele otte-tallet - for at få billig sightseeing, betaler man $2. Man stiger på vognen ved stoppestederne, der er indrettet buslommer f.eks. over for Windward Passage og ved den store parkeringsplads efter Fort Christian. Når man skal af, ringer man på en klokken, og hvis den ikke virker, stamper man i gulvet. De kører ca. hver 20. minut fra 6-19.
Vitran kører fra Charlotte Amalie (markedspladsen) til universitetet ved Yacht Haven Marina, og til Four Wind Plaza og Red Hook en gang i timen. Man kan stå på ved Vitran-stoppesteder.
St. Croix:
Vitran kører flere gange dagligt mellem Tide Village øst for Christiansted og Fort Frederik i Frederiksted. I Christiansted stiger man på ved posthuset. Der er linier til lufthavn fra Frederiksted og Christiansted. Pris er $1.
Dollarbusser koster her $2, fordi afstandene er lidt større. De kører i fast rutefart mellem Christiansteds posthus og Frederiksted.
St. John
Vitran kører ad Centerline Road mellem Cruz Bay, Coral Bay og Salt Pond Bay. Den afgår fra Cruz Bay, når færgen ankommer, 25 minutter over hver time. På tilbagevejen forlader den Salt Pond Bay 1o minutter over hver time. Pris $1.
Cykel
Hvis man ser geografisk på det, er St. Croix ideelt til cykling. Flad og let tilgængelig, og hvis man trænger til at få strammet ballerne, kan man fræse rundt på Mahogany Road gennem den bakkerige regnskov. St. Thomas og St. John har så stejle bakker, at det skal være for motionens skyld, for nemt er det ikke. Men desværre, amerikansk trafikkultur er ikke til cyklister. Bilerne er brede, og vejene er smalle. Man hører ganske vist aldrig om, at nogen kommer til skade, men det skyldes nok også, at de fleste lader være. Der er cykeludlejninger, og man ser cyklister især inde i byerne, men det er sjældent.
Er man vild med at cykle kan man tage på en arrangeret cykel-udflugt. Det er langt mere sikkert, fordi en cykel-gruppe er mere synlig, og guider vil føre den ud til spændende steder. Tilbuddene kommer og går, så hør på Turistinformationen.
Hvis man ser geografisk på det, er St. Croix ideelt til cykling. Flad og let tilgængelig, og hvis man trænger til at få strammet ballerne, kan man fræse rundt på Mahogany Road gennem den bakkerige regnskov. St. Thomas og St. John har så stejle bakker, at det skal være for motionens skyld, for nemt er det ikke. Men desværre, amerikansk trafikkultur er ikke til cyklister. Bilerne er brede, og vejene er smalle. Man hører ganske vist aldrig om, at nogen kommer til skade, men det skyldes nok også, at de fleste lader være. Der er cykeludlejninger, og man ser cyklister især inde i byerne, men det er sjældent.
Er man vild med at cykle kan man tage på en arrangeret cykel-udflugt. Det er langt mere sikkert, fordi en cykel-gruppe er mere synlig, og guider vil føre den ud til spændende steder. Tilbuddene kommer og går, så hør på Turistinformationen.
Fly
St. Thomas-St. Croix
Der er mange flyforbindelser mellem St. Croix og St. Thomas, det tager et kvarter. De flyver fra lufthavnen (se nedenfor). Men det er ikke billigt. En returbillet koster snildt 1500 kroner - og det kan være meget værre.
Der er også vandflyver (seaplane) mellem St. Thomas og St. Croix, med 30 afgange om dagen. Den lander i hovedbyerne, Charlotte Amalie og Christiansted. Her skal man IKKE tage i lufthavnen. De flyver fra centrum til centrum. Man kan ikke undgå at lægge mærke til dem. Gå efter lyden. En enkelt billet kan sagtens koste over $160. Men så er turen også en oplevelse i sig selv. Kontakt: www.seaborneairlines.com.
Der er mange flyforbindelser mellem St. Croix og St. Thomas, det tager et kvarter. De flyver fra lufthavnen (se nedenfor). Men det er ikke billigt. En returbillet koster snildt 1500 kroner - og det kan være meget værre.
Der er også vandflyver (seaplane) mellem St. Thomas og St. Croix, med 30 afgange om dagen. Den lander i hovedbyerne, Charlotte Amalie og Christiansted. Her skal man IKKE tage i lufthavnen. De flyver fra centrum til centrum. Man kan ikke undgå at lægge mærke til dem. Gå efter lyden. En enkelt billet kan sagtens koste over $160. Men så er turen også en oplevelse i sig selv. Kontakt: www.seaborneairlines.com.
Lufthavne:
St. Thomas: Cyril E. King Lufthavn (STT) ligger 3 km vest for Charlotte Amalie i Lindbergh Bay, ti minutters kørsel til Charlotte Amalie. En taxa-bus koster $7. Skal man over på den anden side af øen, bliver det $18, det højeste man kan komme af med. Med over en halv million passagerer og ca. 200 operationer om dagen er lufthavnen en af de travleste i Caribien med forbindelse til store amerikanske byer som Miami og New York.
St. Croix: Henry E. Rohlsen Airport (STX) ligger 10 km sydvest for Christiansted. Cirka en halv times kørsel til $16 med taxa. Den har under 100 operationer om dagen, men fast forbindelse med Miami og Atlanta og en række caribiske destinationer.
St. Thomas: Cyril E. King Lufthavn (STT) ligger 3 km vest for Charlotte Amalie i Lindbergh Bay, ti minutters kørsel til Charlotte Amalie. En taxa-bus koster $7. Skal man over på den anden side af øen, bliver det $18, det højeste man kan komme af med. Med over en halv million passagerer og ca. 200 operationer om dagen er lufthavnen en af de travleste i Caribien med forbindelse til store amerikanske byer som Miami og New York.
St. Croix: Henry E. Rohlsen Airport (STX) ligger 10 km sydvest for Christiansted. Cirka en halv times kørsel til $16 med taxa. Den har under 100 operationer om dagen, men fast forbindelse med Miami og Atlanta og en række caribiske destinationer.

Færger
Til færger mellem St. Thomas og St. John køber man billet ved færgelejet. Til færgen mellem St. Croix og St. Thomas skal man købe over internettet og få en elektronisk billet.
St. Thomas-St. John:
Red Hook-Cruz Bay: Billet $8 (børn $1), ca. 20 minutter.
Fra Red Hook Frederick Terminal: fra kl. 8 hver hele time til 00
Fra Cruz Bay Ferry Dock: hver hele time kl. 6-23.
Varlack Ventures, tlf. (340) 776-6412
Charlotte Amalie-Cruz Bay: Billet $13, børn $3, 45 minutter.
Fra Charlotte Amalie: kl. 10, 13 og 17.30
Fra Cruz Bay: kl. 8.45, 11.15, og 15.45.
Varlack Ventures, tlf. (340) 779-4165 (fra 6. marts 2020)
Til færger mellem St. Thomas og St. John køber man billet ved færgelejet. Til færgen mellem St. Croix og St. Thomas skal man købe over internettet og få en elektronisk billet.
St. Thomas-St. John:
Red Hook-Cruz Bay: Billet $8 (børn $1), ca. 20 minutter.
Fra Red Hook Frederick Terminal: fra kl. 8 hver hele time til 00
Fra Cruz Bay Ferry Dock: hver hele time kl. 6-23.
Varlack Ventures, tlf. (340) 776-6412
Charlotte Amalie-Cruz Bay: Billet $13, børn $3, 45 minutter.
Fra Charlotte Amalie: kl. 10, 13 og 17.30
Fra Cruz Bay: kl. 8.45, 11.15, og 15.45.
Varlack Ventures, tlf. (340) 779-4165 (fra 6. marts 2020)

St. Thomas-St. Croix: Billet $60 - turen tager ca. 2 1/2 time.
Man kan sejle mellem de to øer en gang om dagen med det gode skib, QE4 - lidt humoristisk sans må de have. Det koster $60 for voksne og $30 for børn. De ca. 70 km tager 2,5 time. Det kan gynge, især fra St. Croix til St. Thomas, hvor man må hugge sig frem i de seje bølger, for havet er dybt. Tiderne kan skifte, men til hverdag er der normalt en afgang om morgenen fra St. Croix (Gallows Bay Dock). og en om aftenen fra St. Thomas (Blyden Terminal i Charlotte Amalie) Så man kan godt nå en hurtig endagstur. Priserne stiger ved særlige begivenheder på de to øer. Book her eller få mere info: www.qe4ferry.com
St. Thomas-British Virgin Islands: $40 for voksne, turen tager en halv time
Der er forbindelse til Tortola, Jost van Dyke, Anegada og Virgin Gorda
Road Town Fast Ferry, tlf. 777-2800
Interisland Boatservices, tlf. 776-6282
BVI Expeditions, tlf. 776-5494
OBS: Når man rejser fra Dansk Vestindien til andre caribiske øer, skal man være opmærksom på, at man forlader USA og indrejser i et nyt land. Husk pas og rejsedokumenter, f.eks. sygeforsikring. Ellers kommer man ikke ind i USA igen.
Man kan sejle mellem de to øer en gang om dagen med det gode skib, QE4 - lidt humoristisk sans må de have. Det koster $60 for voksne og $30 for børn. De ca. 70 km tager 2,5 time. Det kan gynge, især fra St. Croix til St. Thomas, hvor man må hugge sig frem i de seje bølger, for havet er dybt. Tiderne kan skifte, men til hverdag er der normalt en afgang om morgenen fra St. Croix (Gallows Bay Dock). og en om aftenen fra St. Thomas (Blyden Terminal i Charlotte Amalie) Så man kan godt nå en hurtig endagstur. Priserne stiger ved særlige begivenheder på de to øer. Book her eller få mere info: www.qe4ferry.com
St. Thomas-British Virgin Islands: $40 for voksne, turen tager en halv time
Der er forbindelse til Tortola, Jost van Dyke, Anegada og Virgin Gorda
Road Town Fast Ferry, tlf. 777-2800
Interisland Boatservices, tlf. 776-6282
BVI Expeditions, tlf. 776-5494
OBS: Når man rejser fra Dansk Vestindien til andre caribiske øer, skal man være opmærksom på, at man forlader USA og indrejser i et nyt land. Husk pas og rejsedokumenter, f.eks. sygeforsikring. Ellers kommer man ikke ind i USA igen.
Motorcykel
Det er svært at se, hvor man vil kunne få fart nok på sådan et dyr, men det er muligt at leje motorcykler og scootere på St. Thomas. Prøv BiZ Rentals lige over for Wendy´s i Havensight Mall, tlf. 340 774 5840, www.scootervi.biz. Man bør i så fald vise utrolig forsigtighed i trafikken og i de mange hårnålesving.
Det er svært at se, hvor man vil kunne få fart nok på sådan et dyr, men det er muligt at leje motorcykler og scootere på St. Thomas. Prøv BiZ Rentals lige over for Wendy´s i Havensight Mall, tlf. 340 774 5840, www.scootervi.biz. Man bør i så fald vise utrolig forsigtighed i trafikken og i de mange hårnålesving.

Taxa
For at gøre forvirringen total, så kan taxaer også optræde som safaribusser. De kan også være store vans, det er faktisk sjældent helt almindelige personbiler. De adskiller sig kun fra busser ved, at de skal køre, når man beder dem om det. Men de er ikke forpligtet til at køre den lige vej, og de er også i deres gode ret til at samle andre passagerer op, der skal nogenlunde samme vej.
Man skal også være opmærksom på, at alle priser er pr. person. Men prisen pr. person ændrer sig i forhold til antal passagerer. Hvis man er flere end to, betaler hver passager cirka halvdelen af, hvad en taxa koster for to pr. person. Ret forvirrende, men bare spørg til sidst.
For at gøre forvirringen total, så kan taxaer også optræde som safaribusser. De kan også være store vans, det er faktisk sjældent helt almindelige personbiler. De adskiller sig kun fra busser ved, at de skal køre, når man beder dem om det. Men de er ikke forpligtet til at køre den lige vej, og de er også i deres gode ret til at samle andre passagerer op, der skal nogenlunde samme vej.
Man skal også være opmærksom på, at alle priser er pr. person. Men prisen pr. person ændrer sig i forhold til antal passagerer. Hvis man er flere end to, betaler hver passager cirka halvdelen af, hvad en taxa koster for to pr. person. Ret forvirrende, men bare spørg til sidst.
Tommelfingeren
Mange blaffer, og man skal så huske at pege med sin pegefinger i den retning, man ønsker at blive kørt. Man bruger ikke tommelfingeren, det er meget uhøfligt, og slet ikke langemand, så får man tæsk. Denne transportform medfører altid en betydelig risiko for, at man bliver taget op af folk, der ikke har reelle hensigter, og derfor kan det ikke anbefales.
Mange blaffer, og man skal så huske at pege med sin pegefinger i den retning, man ønsker at blive kørt. Man bruger ikke tommelfingeren, det er meget uhøfligt, og slet ikke langemand, så får man tæsk. Denne transportform medfører altid en betydelig risiko for, at man bliver taget op af folk, der ikke har reelle hensigter, og derfor kan det ikke anbefales.
Veje
De større veje er velholdte og asfalterede, men der kan være grusveje i skovområder, der bliver ufremkommelige efter større regnskyl.
De større veje er velholdte og asfalterede, men der kan være grusveje i skovområder, der bliver ufremkommelige efter større regnskyl.
Videre til flere Praktiske oplysninger:
Rejseråd A-Å - Overnatninger - Underholdning - Slang - Aktiv Ferie
Rejseråd A-Å - Overnatninger - Underholdning - Slang - Aktiv Ferie
Den digitale Turen går til Dansk Vestindien (Politikens Forlag) bliver gratis opdateret af forfatteren. Støt projektet med fx 20 kr. Mobilepay: 20216673.