Kom rundt på US Virgin Islands
Bil, Bus, Cykel, Fly, Færger, Scooter, Tommel
De tre øer er nemme at rejse i. Vejnettet er fint, og den offentlige transport virker. Der er masser af færger – og et vandfly. Det er let at bestille over nettet. Om det kan betale sig at leje bil? I hvert fald på St. Croix. Resten er nok nemmere med taxa og bus.
Bil
Der er et hav af biler på de tre øer, og i byerne er trafikken intens. Af samme grund sker der ikke så mange ulykker, for man kravler afsted i køer. Men vejene er fine, også når de snor sig nærmest lodret eller ruller sig ind i hårnåle. Visse skovveje er med grus og kan være svære at køre på, når det har regnet kraftigt.
Billeje
Man kan leje bil på alle tre øer, men det giver mest mening på St. Croix, fordi den er størst. På de små øer vil de fleste slappe mere af - og spare en helvedes masse penge, hvis de vælger busser og taxa (se nedenfor under Busser). På alle øer er der rift om biler, så bestil hjemmefra. De fleste udlejningsfirmaer forlanger, at føreren skal være over 25 år. Priserne varierer stærkt fra ø til ø og efter sæson. De er billigst på St. Croix og dyrest på St. John, hvor en SUV eller jeep kan løbe op i $100 om dagen. En lille bil på St. Croix kan fås for cirka $50 pr. dag - og St. Thomas ligger i midten. Ved leje skal man købe lokalt kørekort til $20. Ren turistskat.
Udlejningsselskaber
Sankt Croix: Centerline Car Rental, tlf. 888 288 8755, St. Croix Car Rentals - Reserve Your Car Today! (stxrentalcar.com). Har kontor i Christiansted, ved siden af vandflyverterminalen, i Frederiksted og i lufthavnen, hvor man kan aflevere bilen, også når kontoret er lukket.
Sankt Thomas: I lufthavnen er de store internationale kæder: Avis, tlf. 340-774-1468, avis.com, skriv STT i adressefeltet, Budget, tlf. 340 776 5774, budgetstt.com.
Alle udlejningsselskaber tilbyder forsikringer, som anbefales. Kasko- og ansvarsforsikring er som regel inkluderet i prisen (CDW/LDW). Men check det lige. Mange er forsikret af deres kreditkort, men check hjemmefra, om det også gælder her.
Venstrekørsel
USVI er det eneste sted i verden, hvor bilerne kører i venstre side, altså som i England, selv om bilerne er indrettet til højrekørsel – altså som i Danmark. Forklaringen er, at man glemte at indføre højrekørsel på øerne, da Danmark gjorde det i 1700-tallet. Og at bilerne er til højrekørsel skyldes, at der kun var råd til at importere biler fra USA, og de havde ikke andet på lager. Adskillige gange har man forsøgt at gå over til højrekørsel, så biler og veje passer sammen, for ikke mindst udlejningsfirmaer ønsker det for at få færre skader. For 30 år siden vedtog senatet at gå over til højrekørsel, men bilisterne ignorerede det. Senere gav den føderale regering $7 mio. i støtte til en overgang til højrekørsel. Men da pengene var i kassen, glemte man alt om det. Og nu er det blevet en del af imaget, og der er ingen grænser for, hvor mange historier guiderne kan spinde på den sag. De fleste hævder, at det hele skyldes, at man i Danmark kører på den måde.
Benzin
1 gallon benzin koster normalt $3, men er steget til $5 under corona. 1 gallon er 3,7 liter.
Fart
Hastighedsgrænserne er 20 mph (32 km/t) i byer og 35 mph (56 km/t) på landeveje. Eneste motorvej er The Melvin H. Evans Highway fra midten af St. Croix til Frederiksted. Her må man køre 55 mph (90 km/t) visse steder.
Særlige regler
Med mindre skilte forbyder det, må man efter fuld stop dreje til venstre i kryds, selv om der er rødt for ligeud kørende.
Der er et hav af biler på de tre øer, og i byerne er trafikken intens. Af samme grund sker der ikke så mange ulykker, for man kravler afsted i køer. Men vejene er fine, også når de snor sig nærmest lodret eller ruller sig ind i hårnåle. Visse skovveje er med grus og kan være svære at køre på, når det har regnet kraftigt.
Billeje
Man kan leje bil på alle tre øer, men det giver mest mening på St. Croix, fordi den er størst. På de små øer vil de fleste slappe mere af - og spare en helvedes masse penge, hvis de vælger busser og taxa (se nedenfor under Busser). På alle øer er der rift om biler, så bestil hjemmefra. De fleste udlejningsfirmaer forlanger, at føreren skal være over 25 år. Priserne varierer stærkt fra ø til ø og efter sæson. De er billigst på St. Croix og dyrest på St. John, hvor en SUV eller jeep kan løbe op i $100 om dagen. En lille bil på St. Croix kan fås for cirka $50 pr. dag - og St. Thomas ligger i midten. Ved leje skal man købe lokalt kørekort til $20. Ren turistskat.
Udlejningsselskaber
Sankt Croix: Centerline Car Rental, tlf. 888 288 8755, St. Croix Car Rentals - Reserve Your Car Today! (stxrentalcar.com). Har kontor i Christiansted, ved siden af vandflyverterminalen, i Frederiksted og i lufthavnen, hvor man kan aflevere bilen, også når kontoret er lukket.
Sankt Thomas: I lufthavnen er de store internationale kæder: Avis, tlf. 340-774-1468, avis.com, skriv STT i adressefeltet, Budget, tlf. 340 776 5774, budgetstt.com.
Alle udlejningsselskaber tilbyder forsikringer, som anbefales. Kasko- og ansvarsforsikring er som regel inkluderet i prisen (CDW/LDW). Men check det lige. Mange er forsikret af deres kreditkort, men check hjemmefra, om det også gælder her.
Venstrekørsel
USVI er det eneste sted i verden, hvor bilerne kører i venstre side, altså som i England, selv om bilerne er indrettet til højrekørsel – altså som i Danmark. Forklaringen er, at man glemte at indføre højrekørsel på øerne, da Danmark gjorde det i 1700-tallet. Og at bilerne er til højrekørsel skyldes, at der kun var råd til at importere biler fra USA, og de havde ikke andet på lager. Adskillige gange har man forsøgt at gå over til højrekørsel, så biler og veje passer sammen, for ikke mindst udlejningsfirmaer ønsker det for at få færre skader. For 30 år siden vedtog senatet at gå over til højrekørsel, men bilisterne ignorerede det. Senere gav den føderale regering $7 mio. i støtte til en overgang til højrekørsel. Men da pengene var i kassen, glemte man alt om det. Og nu er det blevet en del af imaget, og der er ingen grænser for, hvor mange historier guiderne kan spinde på den sag. De fleste hævder, at det hele skyldes, at man i Danmark kører på den måde.
Benzin
1 gallon benzin koster normalt $3, men er steget til $5 under corona. 1 gallon er 3,7 liter.
Fart
Hastighedsgrænserne er 20 mph (32 km/t) i byer og 35 mph (56 km/t) på landeveje. Eneste motorvej er The Melvin H. Evans Highway fra midten af St. Croix til Frederiksted. Her må man køre 55 mph (90 km/t) visse steder.
Særlige regler
Med mindre skilte forbyder det, må man efter fuld stop dreje til venstre i kryds, selv om der er rødt for ligeud kørende.
Busser (og taxa) på US Virgin Islands
Vitran-bus – dollarrides - taxi. Hvad er forskellen? Hvordan kører man med bus? Hvor kører hvad? Hvad koster det? Kan en bus også være en taxa?
Busser og taxaer sørger for effektiv transport på alle tre øer. Det eneste problem er, at det kan være svært at vide, hvad der er en bus – og hvad type bus, det så er – og hvad der er en taxa. For det samme køretøj behøver ikke at være det samme hele tiden. Der er alt fra moderne, luftafkølede busser, som kunne køre i Danmark - til åbne lastbiler, der har siddepladser på tværs af ladet. Og så er der en masse ind imellem, som kan være taxaer, medmindre de siger, at de er busser – og det betyder noget – i hvert fald for prisen. For at det ikke skal være løgn, kan man risikere at stige på en vogn, der er bus for nogle af passagerne og taxa for andre – især turister. Her er et overblik
Vitran-busser
Øernes fælles offentlige busselskab kører med halvstore moderne lukkede busser. De er nemme at kende, for de ligner rigtige busser, og de er hvide og blå. De har køreplaner og fornuftige priser: En billet koster $1 (studerende kører til halv pris, pensionister og handicappede kører gratis). Vitran-busser er velholdte og behagelige at køre med, men de kører ikke ret tit, og køreplanen er mildest talt caribisk. Så stil ikke uret efter bussen, og hav altid penge med til alternativ transport. Hvis Vitran kører, er det godt, og et fint alternativ til dyre rundture på ladvogne.
Sådan kører du i Vitran-bus: Man stiger af og på ved Vitrans stoppesteder, som sjældent er særlig godt skiltet, men gå efter noget, der ligner et læskur eller en buslomme. Man lægger sin dollar i the farebox. Hav altid lige penge. Chaufførere kan hverken veksle eller give penge tilbage. Når man vil af, trykker man på den gule stribe. Virker den ikke, stamper man i gulvet. Så stopper den ved næste stoppested. På St. Croix og St. John kan man få den til at stoppe, når man har lyst, ikke på St. Thomas. Vitran har en hjemmeside med oplysninger om ruter og køreplaner for alle tre øer. Se her www.vitranvi.com
Se nedenfor om Vitran-busser på de enkelte øer.
Vidste du, at Vitran får en app, der hedder Route Match. Med den kan du se, hvor bussen er blevet af.
Øernes fælles offentlige busselskab kører med halvstore moderne lukkede busser. De er nemme at kende, for de ligner rigtige busser, og de er hvide og blå. De har køreplaner og fornuftige priser: En billet koster $1 (studerende kører til halv pris, pensionister og handicappede kører gratis). Vitran-busser er velholdte og behagelige at køre med, men de kører ikke ret tit, og køreplanen er mildest talt caribisk. Så stil ikke uret efter bussen, og hav altid penge med til alternativ transport. Hvis Vitran kører, er det godt, og et fint alternativ til dyre rundture på ladvogne.
Sådan kører du i Vitran-bus: Man stiger af og på ved Vitrans stoppesteder, som sjældent er særlig godt skiltet, men gå efter noget, der ligner et læskur eller en buslomme. Man lægger sin dollar i the farebox. Hav altid lige penge. Chaufførere kan hverken veksle eller give penge tilbage. Når man vil af, trykker man på den gule stribe. Virker den ikke, stamper man i gulvet. Så stopper den ved næste stoppested. På St. Croix og St. John kan man få den til at stoppe, når man har lyst, ikke på St. Thomas. Vitran har en hjemmeside med oplysninger om ruter og køreplaner for alle tre øer. Se her www.vitranvi.com
Se nedenfor om Vitran-busser på de enkelte øer.
Vidste du, at Vitran får en app, der hedder Route Match. Med den kan du se, hvor bussen er blevet af.
Dollarrides
Alternativet til Vitranbusser har mange navne: Safaribusser, dollarbusser, dollartaxi og det er de lokales foretrukne. For de kører hele tiden, og man skal højst vente 20 minutter. Det er ikke altid lige behageligt, og sikkerheden er heller ikke i top. For det er ofte en simpel overdækket ladvogn, en pickup, hvor der er lagt brædder på tværs af ladet til siddepladser. Efterhånden er de fleste dog noget bedre udstyret. De koster det samme som Vitran, men er langt mere pålidelige. De bruges af alle, der skal være fremme på bestemt tid: skolebørn, folk på vej til arbejde eller indkøbsture i butikscentre. Ruterne er meget fokuseret på butikscentre. De kører derimod hverken til strande eller seværdigheder – og selv om de passerer lufthavne, kører de ikke til terminalen.
Sådan kører du i dollarbus: Stil dig ved et stoppested. Det er gerne samme stoppested som Vitran, eller tæt på. En dollarbus har ingen skilte, der identificerer den, og der er ingen ruteskilt, der viser, hvor den kører hen. Spørg andre ved stoppestedet om hjælp. Hop om ombord. Ring på klokken eller stamp i gulvet, når du vil af. Gå derefter op til chaufføreren og aflever din dollar. De kan give tilbage, men gør det nødig, så hav lige penge. En tur koster $1, men ikke altid, se nedenunder de enkelte øer herunder.
Vidste du, at dollarbusserne blev opfundet i 1995 på St. Thomas, da orkanen Marilyn havde hærget øen. En driftig mand tog sin ladvogn og kørte op og ned ad gaderne, mens han råbte: Anywhere for a dollar. Han fik hurtigt fyldt vognen, og snart trillede snesevis af vogne efter.
Alternativet til Vitranbusser har mange navne: Safaribusser, dollarbusser, dollartaxi og det er de lokales foretrukne. For de kører hele tiden, og man skal højst vente 20 minutter. Det er ikke altid lige behageligt, og sikkerheden er heller ikke i top. For det er ofte en simpel overdækket ladvogn, en pickup, hvor der er lagt brædder på tværs af ladet til siddepladser. Efterhånden er de fleste dog noget bedre udstyret. De koster det samme som Vitran, men er langt mere pålidelige. De bruges af alle, der skal være fremme på bestemt tid: skolebørn, folk på vej til arbejde eller indkøbsture i butikscentre. Ruterne er meget fokuseret på butikscentre. De kører derimod hverken til strande eller seværdigheder – og selv om de passerer lufthavne, kører de ikke til terminalen.
Sådan kører du i dollarbus: Stil dig ved et stoppested. Det er gerne samme stoppested som Vitran, eller tæt på. En dollarbus har ingen skilte, der identificerer den, og der er ingen ruteskilt, der viser, hvor den kører hen. Spørg andre ved stoppestedet om hjælp. Hop om ombord. Ring på klokken eller stamp i gulvet, når du vil af. Gå derefter op til chaufføreren og aflever din dollar. De kan give tilbage, men gør det nødig, så hav lige penge. En tur koster $1, men ikke altid, se nedenunder de enkelte øer herunder.
Vidste du, at dollarbusserne blev opfundet i 1995 på St. Thomas, da orkanen Marilyn havde hærget øen. En driftig mand tog sin ladvogn og kørte op og ned ad gaderne, mens han råbte: Anywhere for a dollar. Han fik hurtigt fyldt vognen, og snart trillede snesevis af vogne efter.
Taxa
Når taxa er taget med under busser, skyldes det, at en dansker ikke rigtig kan se forskel. Taxa-kørsel, som vi kender det med taxameter og Mercedes – findes ikke. Taxaer er som regel store lukkede vogne med aircondition. Du kender dem på nummerpladen, hvor der står, jo: Taxi. Der er også pirattaxaer, men så har man også selv været ude om det. Rigtige taxaer har faste priser på alle ture – men husk: prisen er pr. person. En bestilt taxa skal køre, når man har bestilt den, men den har lov at tage andre op, der skal samme vej, og den må gerne køre ”rimelige” omveje for at tilgodese så mange som muligt. Tag det som sightseeing, hvis du er sidste mand, der skal sættes af. Til gengæld er det billigere, jo flere man er. Det er dyrest, hvis man kun er 1-2, med bare der kommer en 3. person med, daler prisen til det halve pr. person. Mindsteprisen er $4, og den længste strækning koster $24, hvis du kører alene på det længste stræk. Du kan ringe efter en taxa, se herunder om de enkelte øer, og du kan tage en taxa fra en holdeplads. Se alle taxapriser her: www.vitaxi.com
Og for at bidrage til forvirringen kan en taxa på taxaplader godt køre dollarbus. Og chauffører på dollar rides kan finde på at forlange taxa-takst af turisterne, men hvad kan man gøre? Tag det som en oplevelse.
Når taxa er taget med under busser, skyldes det, at en dansker ikke rigtig kan se forskel. Taxa-kørsel, som vi kender det med taxameter og Mercedes – findes ikke. Taxaer er som regel store lukkede vogne med aircondition. Du kender dem på nummerpladen, hvor der står, jo: Taxi. Der er også pirattaxaer, men så har man også selv været ude om det. Rigtige taxaer har faste priser på alle ture – men husk: prisen er pr. person. En bestilt taxa skal køre, når man har bestilt den, men den har lov at tage andre op, der skal samme vej, og den må gerne køre ”rimelige” omveje for at tilgodese så mange som muligt. Tag det som sightseeing, hvis du er sidste mand, der skal sættes af. Til gengæld er det billigere, jo flere man er. Det er dyrest, hvis man kun er 1-2, med bare der kommer en 3. person med, daler prisen til det halve pr. person. Mindsteprisen er $4, og den længste strækning koster $24, hvis du kører alene på det længste stræk. Du kan ringe efter en taxa, se herunder om de enkelte øer, og du kan tage en taxa fra en holdeplads. Se alle taxapriser her: www.vitaxi.com
Og for at bidrage til forvirringen kan en taxa på taxaplader godt køre dollarbus. Og chauffører på dollar rides kan finde på at forlange taxa-takst af turisterne, men hvad kan man gøre? Tag det som en oplevelse.
Bus og taxa på St. Thomas
Bus og taxa på St. Thomas:
Vitran på St. Thomas har syv ruter. Mest interessant for turister er rute 102 - mellem lufthavnen og Charlotte Amalie (Vendor´s Plaza). Den kører cirka hver anden time, uden hensyn til de store flyafgange og – ankomster. Rute 401 kører mellem Charlotte Amalie (Vendor´s Plaza) og Red Hook cirka en gang i timen. Nærmere oplysninger på Vitrans hjemmeside og på tlf. 340-774-5678.
Dollarbusser på St. Thomas kører i pendulfart mellem Universitetet, Charlotte Amalie og Red Hook. Ruten går i et otte-tal i den østlige del af øen, så man kommer ikke samme vej tilbage. Det er en mulighed for billig sightseeing – men også for at indsnuse noget af det virkelige liv, for den kører kun der, hvor de lokale har behov. Man kan fx ikke komme til Magens Bay med dollarbus. En tur koster $1, uanset hvor man skal af. Men kører man hele ruten, eller over halvdelen, betaler man $2. Der er stoppesteder med buslommer f.eks. over for Windward Passage og ved p-pladsen efter Fort Christian (Vendor´s Plaza). De kører ca. hver 20. minut fra 6-19.
Vitran på St. Thomas har syv ruter. Mest interessant for turister er rute 102 - mellem lufthavnen og Charlotte Amalie (Vendor´s Plaza). Den kører cirka hver anden time, uden hensyn til de store flyafgange og – ankomster. Rute 401 kører mellem Charlotte Amalie (Vendor´s Plaza) og Red Hook cirka en gang i timen. Nærmere oplysninger på Vitrans hjemmeside og på tlf. 340-774-5678.
Dollarbusser på St. Thomas kører i pendulfart mellem Universitetet, Charlotte Amalie og Red Hook. Ruten går i et otte-tal i den østlige del af øen, så man kommer ikke samme vej tilbage. Det er en mulighed for billig sightseeing – men også for at indsnuse noget af det virkelige liv, for den kører kun der, hvor de lokale har behov. Man kan fx ikke komme til Magens Bay med dollarbus. En tur koster $1, uanset hvor man skal af. Men kører man hele ruten, eller over halvdelen, betaler man $2. Der er stoppesteder med buslommer f.eks. over for Windward Passage og ved p-pladsen efter Fort Christian (Vendor´s Plaza). De kører ca. hver 20. minut fra 6-19.
Taxa på St. Thomas
Dyreste tur på øen koster $18 pr. person. Turen fra Charlotte Amalie til Red Hook koster $15 ved 1-2 i bilen. Se alle priser her: https://www.vitaxi.com/#stthomas. Du kan praje en taxa fra lufthavnen, holdepladsen ved Toldboden – over for Vendors Plaza og i Red Hook. Men ellers skal man ringe efter en:
Big Love Taxi, tlf. 340-201-7299, Mr. Nice Guy, tlf. 833-664-5466, V.I. Taxi Dispatch. tlf. 340-774-7457
Lufthavnstransport på St. Thomas
Dollarbusserne passerer forbi lufthavnen på hovedvejen, men de kører ikke ad Airport Road til terminal, og der er et pænt stykke at gå fra terminalen til nærmeste stoppested. Vitranbussernes rute 102 kører mellem lufthavn og Charlotte Amalie. Der er masser af taxaer: En taxa ind til Charlotte Amalie koster $7 ved 1-2 i vognen.
Dyreste tur på øen koster $18 pr. person. Turen fra Charlotte Amalie til Red Hook koster $15 ved 1-2 i bilen. Se alle priser her: https://www.vitaxi.com/#stthomas. Du kan praje en taxa fra lufthavnen, holdepladsen ved Toldboden – over for Vendors Plaza og i Red Hook. Men ellers skal man ringe efter en:
Big Love Taxi, tlf. 340-201-7299, Mr. Nice Guy, tlf. 833-664-5466, V.I. Taxi Dispatch. tlf. 340-774-7457
Lufthavnstransport på St. Thomas
Dollarbusserne passerer forbi lufthavnen på hovedvejen, men de kører ikke ad Airport Road til terminal, og der er et pænt stykke at gå fra terminalen til nærmeste stoppested. Vitranbussernes rute 102 kører mellem lufthavn og Charlotte Amalie. Der er masser af taxaer: En taxa ind til Charlotte Amalie koster $7 ved 1-2 i vognen.
Bus og taxa på St. Croix
Bus og taxa på St. Croix:
Vitran på St. Croix kører flere gange dagligt mellem Tide Village, som ligger lidt øst for Christiansted og Fort Frederik i Frederiksted. I Christiansted kan man stige på ved posthuset. De kører cirka hver anden time, og turen tager en 1 time og et kvarter. Man kan stå af undervejs. Der er ingen Vitranbusser om søndagen. Se også Vitrans hjemmeside eller kontakt selskabet på tlf. 340-773-1664
Dollarbusserne på St. Croix kører i fast pendulfart mellem Christiansted (fra posthuset) og Frederiksted (fortet). Det koster $2 for hele turen, og det er altså dyrere end de fine busser. Til gengæld kører de hele tiden.
Taxa på St. Croix
Dyreste takst er $24, fx mellem Christiansted og Frederiksted. Se alle priser her: https://www.vitaxi.com/#stcroix. Bestil taxa hos St. Croix Taxi Association, tlf. 340-778-1088
Lufthavnstransport på St. Croix
Det hævdes, at der er bus mellem lufthavn og Frederiksted og Christiansted, men er der nogen, der har set den? Der er til gengæld masser af taxaer ved terminalen. De kører til Frederiksted for $12 og til Christiansted for $16.
Vitran på St. Croix kører flere gange dagligt mellem Tide Village, som ligger lidt øst for Christiansted og Fort Frederik i Frederiksted. I Christiansted kan man stige på ved posthuset. De kører cirka hver anden time, og turen tager en 1 time og et kvarter. Man kan stå af undervejs. Der er ingen Vitranbusser om søndagen. Se også Vitrans hjemmeside eller kontakt selskabet på tlf. 340-773-1664
Dollarbusserne på St. Croix kører i fast pendulfart mellem Christiansted (fra posthuset) og Frederiksted (fortet). Det koster $2 for hele turen, og det er altså dyrere end de fine busser. Til gengæld kører de hele tiden.
Taxa på St. Croix
Dyreste takst er $24, fx mellem Christiansted og Frederiksted. Se alle priser her: https://www.vitaxi.com/#stcroix. Bestil taxa hos St. Croix Taxi Association, tlf. 340-778-1088
Lufthavnstransport på St. Croix
Det hævdes, at der er bus mellem lufthavn og Frederiksted og Christiansted, men er der nogen, der har set den? Der er til gengæld masser af taxaer ved terminalen. De kører til Frederiksted for $12 og til Christiansted for $16.
Bus og taxa på St. John
Bus og taxa på St. John
Vitran
Der er tre ruter. Den vigtigste kører ad Centerline Road mellem Cruz Bay, Coral Bay og Salt Pond Bay. Den afgår fra Cruz Bay, når færgen ankommer fra Red Hook, 25 minutter over hver time. På tilbagevejen forlader den Salt Pond Bay 10 minutter over hver time. Se Vitrans hjemmeside eller kontakt tlf. 340 774-0165
Dollarbusser på St. John
De holder klar ved færgen og kører til Trunk Bay, pris $7 pr person. Desuden tilbyder de dagsudflugter - se St. John
Taxa på St. John
De holder klar ved færgelejet i Cruz Bay. Turen fra den ene by til den anden, Cruz Bay til Coral Bay, koster $16 for 1-2. Cruz Bay til Annaberg koster $13. Se priser her: www.vitaxi.com/#stjohn Bestil vogne hos St John Taxi, tlf. 340-693-7530
Vitran
Der er tre ruter. Den vigtigste kører ad Centerline Road mellem Cruz Bay, Coral Bay og Salt Pond Bay. Den afgår fra Cruz Bay, når færgen ankommer fra Red Hook, 25 minutter over hver time. På tilbagevejen forlader den Salt Pond Bay 10 minutter over hver time. Se Vitrans hjemmeside eller kontakt tlf. 340 774-0165
Dollarbusser på St. John
De holder klar ved færgen og kører til Trunk Bay, pris $7 pr person. Desuden tilbyder de dagsudflugter - se St. John
Taxa på St. John
De holder klar ved færgelejet i Cruz Bay. Turen fra den ene by til den anden, Cruz Bay til Coral Bay, koster $16 for 1-2. Cruz Bay til Annaberg koster $13. Se priser her: www.vitaxi.com/#stjohn Bestil vogne hos St John Taxi, tlf. 340-693-7530
Cykel
Hvis man ser geografisk på det, er St. Croix ideel til cykling. Flad og let tilgængelig, og hvis man trænger til at få strammet ballerne, kan man fræse ad Mahogany Road i den bakkerige regnskov. St. Thomas og St. John har så stejle bakker, at det skal være for motionens skyld, for nemt er det ikke. Men amerikansk trafikkultur er bare ikke til cyklister. Bilerne er brede, og vejene er smalle. Når man aldrig hører om, at cyklister kommer til skade, skyldes det, at ingen cykler uden for byerne. Der er dog cykeludlejninger, og man kan også komme på cykel-udflugt. Det er langt mere sikkert, fordi en cykel-gruppe er mere synlig. Tilbud kommer og går, så hør på Turistinformationen.
Hvis man ser geografisk på det, er St. Croix ideel til cykling. Flad og let tilgængelig, og hvis man trænger til at få strammet ballerne, kan man fræse ad Mahogany Road i den bakkerige regnskov. St. Thomas og St. John har så stejle bakker, at det skal være for motionens skyld, for nemt er det ikke. Men amerikansk trafikkultur er bare ikke til cyklister. Bilerne er brede, og vejene er smalle. Når man aldrig hører om, at cyklister kommer til skade, skyldes det, at ingen cykler uden for byerne. Der er dog cykeludlejninger, og man kan også komme på cykel-udflugt. Det er langt mere sikkert, fordi en cykel-gruppe er mere synlig. Tilbud kommer og går, så hør på Turistinformationen.
Fly
Der er mange flyforbindelser mellem St. Croix og St. Thomas, det tager et kvarter. De flyver mellem lufthavnene. Men det er ikke billigt. En returbillet kan koste op til 1500 kroner.
Vandflyver (seaplane) mellem St. Thomas og St. Croix er også dyr. 30 gange om dagen lander den midt i Charlotte Amalie og Christiansted. Man kan ikke undgå at lægge mærke til den. En enkeltbillet kan koste fra $99 og op til $160. Men så er turen også en oplevelse i sig selv. Book her www.seaborneairlines.com
Tag en guided flyvetur på video:
Vandflyver (seaplane) mellem St. Thomas og St. Croix er også dyr. 30 gange om dagen lander den midt i Charlotte Amalie og Christiansted. Man kan ikke undgå at lægge mærke til den. En enkeltbillet kan koste fra $99 og op til $160. Men så er turen også en oplevelse i sig selv. Book her www.seaborneairlines.com
Tag en guided flyvetur på video:
Lufthavne:
St. Thomas: Cyril E. King Lufthavn (STT) ligger 3 km vest for Charlotte Amalie i Lindbergh Bay, ti minutters kørsel til Charlotte Amalie. En taxa-bus koster $7. Skal man over på den anden side af øen, bliver det $18, det højeste man kan komme af med. Med over en halv million passagerer og ca. 200 operationer om dagen er lufthavnen en af de travleste i Caribien med forbindelse til store amerikanske byer som Miami og New York.
St. Croix: Henry E. Rohlsen Airport (STX) ligger 10 km sydvest for Christiansted. Cirka en halv times kørsel til $16 med taxa. Den har under 100 operationer om dagen, men fast forbindelse med Miami og Atlanta og en række caribiske destinationer.
Transport fra lufthavne, se under Busser ovenfor.
St. Thomas: Cyril E. King Lufthavn (STT) ligger 3 km vest for Charlotte Amalie i Lindbergh Bay, ti minutters kørsel til Charlotte Amalie. En taxa-bus koster $7. Skal man over på den anden side af øen, bliver det $18, det højeste man kan komme af med. Med over en halv million passagerer og ca. 200 operationer om dagen er lufthavnen en af de travleste i Caribien med forbindelse til store amerikanske byer som Miami og New York.
St. Croix: Henry E. Rohlsen Airport (STX) ligger 10 km sydvest for Christiansted. Cirka en halv times kørsel til $16 med taxa. Den har under 100 operationer om dagen, men fast forbindelse med Miami og Atlanta og en række caribiske destinationer.
Transport fra lufthavne, se under Busser ovenfor.
Færger
St. Thomas-St. John:
Billetter til færger mellem St. Thomas og St. John kan købes både på nettet og ved færgen.
Red Hook (St. Thomas)-Cruz Bay(St. John)
Billet koster $8 (børn $1) - turen tager 20 minutter - også biler
Afgang fra Red Hook Frederick Terminal: Hver hele time 9-22
Afgang fra Cruz Bay Ferry Dock: Hver hele time fra kl. 6-23.
Book hos Varlack Ventures, tlf. (340) 776-6412
Charlotte Amalie-Cruz Bay:
Billet koster $13, børn $3, turen tager 45 minutter.
Fra Charlotte Amalie - kajen ved A.H. Riise: kl. 10, 15 og 17.30
Fra Cruz Bay: kl. 8.45, 11.15, og 15.45.
Book hos Varlack Ventures, tlf. (340) 779-4165
Crown Bay-Cruz Bay:
Billet $20 - turen tager cirka 50 minutter
Fra Crown Bay: 15.30, 17.30
Fra Cruz Bay: 11, 16.15
Der er flere afgange i weekender. Book hos Inter Island Boat Services, tlf. 340-776-6597
Billetter til færger mellem St. Thomas og St. John kan købes både på nettet og ved færgen.
Red Hook (St. Thomas)-Cruz Bay(St. John)
Billet koster $8 (børn $1) - turen tager 20 minutter - også biler
Afgang fra Red Hook Frederick Terminal: Hver hele time 9-22
Afgang fra Cruz Bay Ferry Dock: Hver hele time fra kl. 6-23.
Book hos Varlack Ventures, tlf. (340) 776-6412
Charlotte Amalie-Cruz Bay:
Billet koster $13, børn $3, turen tager 45 minutter.
Fra Charlotte Amalie - kajen ved A.H. Riise: kl. 10, 15 og 17.30
Fra Cruz Bay: kl. 8.45, 11.15, og 15.45.
Book hos Varlack Ventures, tlf. (340) 779-4165
Crown Bay-Cruz Bay:
Billet $20 - turen tager cirka 50 minutter
Fra Crown Bay: 15.30, 17.30
Fra Cruz Bay: 11, 16.15
Der er flere afgange i weekender. Book hos Inter Island Boat Services, tlf. 340-776-6597
St. Thomas-St. Croix:
Billet $60 for voksne, $30 for børn, - turen tager ca. 2 1/2 time. Sejler torsdag til mandag.
Afgang sker fra St. Croix på Gallows Bay Dock og fra St. Thomas på Blyden Terminal i Charlotte Amalie. Book her eller få info: www.qe4ferry.com
Ruten besejles af QE4 - lidt humoristisk sans må de have. Turen er på ca. 70 km, og det kan gynge og rulle ret kraftigt især i retning fra St. Croix til St. Thomas, hvor man må hugge sig frem i seje bølger, for havet er dybt. I godt vejr og for de søstærke er det et godt og billigt alternativ til de dyre fly. Og man kan bruge den til at få en lille endagstur på St. Thomas, hvis man bor på St. Croix. Den anden vej dur det ikke.
St. Thomas-British Virgin Islands:
Billet $40 for voksne, turen tager en halv time
Der er forbindelse til Tortola, Jost van Dyke, Anegada og Virgin Gorda
Road Town Fast Ferry, tlf. 777-2800
Interisland Boatservices, tlf. 776-6282
BVI Expeditions, tlf. 776-5494
OBS: Når man rejser fra Dansk Vestindien til andre caribiske øer, skal man være opmærksom på, at man forlader USA. Husk pas og dokumenter. Ellers kommer man ikke ind i USA igen.
Billet $60 for voksne, $30 for børn, - turen tager ca. 2 1/2 time. Sejler torsdag til mandag.
Afgang sker fra St. Croix på Gallows Bay Dock og fra St. Thomas på Blyden Terminal i Charlotte Amalie. Book her eller få info: www.qe4ferry.com
Ruten besejles af QE4 - lidt humoristisk sans må de have. Turen er på ca. 70 km, og det kan gynge og rulle ret kraftigt især i retning fra St. Croix til St. Thomas, hvor man må hugge sig frem i seje bølger, for havet er dybt. I godt vejr og for de søstærke er det et godt og billigt alternativ til de dyre fly. Og man kan bruge den til at få en lille endagstur på St. Thomas, hvis man bor på St. Croix. Den anden vej dur det ikke.
St. Thomas-British Virgin Islands:
Billet $40 for voksne, turen tager en halv time
Der er forbindelse til Tortola, Jost van Dyke, Anegada og Virgin Gorda
Road Town Fast Ferry, tlf. 777-2800
Interisland Boatservices, tlf. 776-6282
BVI Expeditions, tlf. 776-5494
OBS: Når man rejser fra Dansk Vestindien til andre caribiske øer, skal man være opmærksom på, at man forlader USA. Husk pas og dokumenter. Ellers kommer man ikke ind i USA igen.
Motorcykel/Scooter
Det er lidt op og ned, om det er muligt at leje motorcykler og scootere på øerne. Når man kan, koster de omkring $70 om dagen. Men spørgsmålet er, om det er klogt. Terrænet er mere udfordrende, end man tror. Der er bakker overalt, hårnålesving, og vejene er smalle. St. Croix kunne måske gå, fordi der er flade stræk, men her sker ganske mange alvorlige ulykker med motorcykler. Men hvis man ikke kan lade være, så prøv, om der er kubik hos:
St. Thomas: Prøv ScooterVI, lige over for Wendy´s i Havensight Mall, tlf. 340 774 5840, scootervi.biz.
St. Croix: Her kombineres spiritus med kubik i Cruzin Scooters & Full Bar i Christiansted.
Det er lidt op og ned, om det er muligt at leje motorcykler og scootere på øerne. Når man kan, koster de omkring $70 om dagen. Men spørgsmålet er, om det er klogt. Terrænet er mere udfordrende, end man tror. Der er bakker overalt, hårnålesving, og vejene er smalle. St. Croix kunne måske gå, fordi der er flade stræk, men her sker ganske mange alvorlige ulykker med motorcykler. Men hvis man ikke kan lade være, så prøv, om der er kubik hos:
St. Thomas: Prøv ScooterVI, lige over for Wendy´s i Havensight Mall, tlf. 340 774 5840, scootervi.biz.
St. Croix: Her kombineres spiritus med kubik i Cruzin Scooters & Full Bar i Christiansted.
Taxa
Se ovenfor - under Busser.
Se ovenfor - under Busser.
Tommelfingeren
Mange blaffer, og man skal så huske at pege med sin pegefinger i den retning, man ønsker at blive kørt. Man bruger ikke tommelfingeren, det er meget uhøfligt, og slet ikke langemand, så får man tæsk. Denne transportform medfører altid en betydelig risiko for, at man bliver taget op af folk, der ikke har reelle hensigter, og derfor kan det ikke anbefales. Vestinderne bruger det aldrig.
Mange blaffer, og man skal så huske at pege med sin pegefinger i den retning, man ønsker at blive kørt. Man bruger ikke tommelfingeren, det er meget uhøfligt, og slet ikke langemand, så får man tæsk. Denne transportform medfører altid en betydelig risiko for, at man bliver taget op af folk, der ikke har reelle hensigter, og derfor kan det ikke anbefales. Vestinderne bruger det aldrig.
Videre til flere Praktiske oplysninger:
Rejseråd A-Å - Overnatninger - Underholdning - Slang - Aktiv Ferie
Rejseråd A-Å - Overnatninger - Underholdning - Slang - Aktiv Ferie
Du kan støtte den digitale guiden med fx 20 kr. på Mobilepay: 20216673.