Vestinderne til hverdag og fest
Alt om Vestinderne. Sådan lever vestinderne i dag. Hvad farve har en vestinder? Vestindernes religion, sprog, politik, erhvervsliv, kultur, dansk design, mm.
Af Kenneth Bo Jørgensen
Folk på Jomfruøerne regnes for venligere end folk i resten af Caribien. Ikke mindst over for hvide, for der er ikke den modvilje mod hvide, som man oplever på andre caribiske øer. Men altså, helt så overstrømmende venlige - nogle vil sige overfladiske - som amerikanere på fastlandet, det er vestinderne ikke. På St. Thomas er de mest amerikanske, hurtige i replikken, får ting ekspederet i en fart. På St. Croix er man reserveret, mere dansk. En ekspedient mener ikke nødvendigvis, at det hører med til jobbet at smile, og en tjener mener heller ikke nødvendigvis, at hun skal styrte afsted efter kaffen, bare fordi gæsterne trænger. Man er stolt og uservil. Venlig og korrekt, ingen fedteri. Men kommer det til stykket, vil de smide alt for at hjælpe. På St. John er de lidt af det hele.
De tre øer elsker ikke hinanden. For de er sat sammen i en kunstig union, som blev skabt af hensyn til sukkerproduktion, ikke af hensyn til indbyggerne. På St. Croix taler man gerne om løsrivelse fra den fæle og dominerende St. Thomas. Men når det kommer til stykket, ønsker de færreste at ændre noget, for i forhold til alle andre caribiske øer har de det godt.
Hvad farve har en vestinder?
Vægmaleri om vestinderne selv
Hvis der skulle være et sted i verden, hvor man kan blive farveblind, så er det her. Man forventer jo at møde sorte. Men man opdager hurtigt, at det er der næsten ingen, der er. Vestindere er alt muligt, og efter få dage tænker man ikke på det. 90 pct. er i slægt med afrikanere, men ofte er slægtsleddet så tyndt. at man er ligeså meget hvid. Og nogle hvide er mere sorte, end de aner. For blodet er blandet gennem generationer. Og i disse dna-tider kan man få sig noget af en overraskelse. For hud snyder.
Allerede i kolonitiden var blandinger almindelige, og danskerne delte folk op i mulat (hvid og sort), sambo (hvid og mulat) og videre til quadroon, quintoon, octeroon osv. Det går ingen op længere, for så bliver man rundtosset. En tv-dokumentar af journalisten Alex Frank Larsen viste i 2004, at der i Danmark er kridhvide danskere, der har sorte efterkommere i Dansk Vestindien. Det er et værre rod for racister. For hvem skal man diskriminere? Generelt er det dem med mørk hud, der er flest af i US Virgin Islands. De er alt fra tjenere til læger, lærere og præster – og embedsmænd. De helt hvide er i mindretal, og de er ofte ejere eller ledere af landbrug og hoteller, hvorfor ved jeg ikke. Men de er alle sammen vældig flinke. Og det er jo det vigtigste.
Familiestrukturen på øerne er traditionel. og familiebånd er stærkere end normalt i Caribien. Familien er omdrejningspunktet, og hverdag og fest foregår i familiens skød. Når man dør, opremser nekrologen ikke en hæderkronet karriere, men alle de efterladte, hver en nevø eller knækkusine kommer med. For jo flere efterladte, jo rigere liv anser man, at den døde har haft. Også selv om de skændes ligeså meget i familierne, som vi gør. Jomfruøerne hører til de rigeste i Caribien med den største gennemsnitsindkomst pr. indbygger, men prisniveauet er også højt, så det går desværre næsten lige op.
Sprog i Vestindien
Der er større chance for at høre dansk på øerne i dag, end der var, da øerne var danske. Nu hører man dansk fra turister, men i kolonitiden blev dansk kun talt af de udstationerede embedsmænd. Dagligsproget blandt hvide var hollandsk på St. Thomas, og engelsk på St. Croix, begge steder med et tvist af kreolsk. Og desuden alle mulige andre sprog. Et øjenvidne til en brand på St. Croix i 1825 fortalte, at der blev råbt: Fire, Brand, du Feu, Candela, Fuega og Euz - i en pærevælling. Afrikanerne talte kreolsk.
Kreolsk var et kunstsprog, som afrikanerne opfandt for at kunne tale med hinanden på tværs af de mange afrikanske sprog, som de kom med fra Afrika. I 1770 blev der endda udgivet en kreolsk grammatikbog, og Biblen kom på kreolsk. Da slaveriet ophørte, ønskede de frigivne ikke længere at tale kreolsk, for det var et slavesprog. De lærte sig engelsk, og kreolsk uddøde.
Nutidens engelsk på øerne har fået en særlig dialekt, som er til stor hjælp for os. W udtales som V. Og da man samtidig snapper lidt af endelserne, bliver water til vata. Og th-lydene, som vi har lidt svært ved, er her rene t’er. Thanks hedder Tangs.
Skriftlig dansk har overlevet i stednavne. Dog bruger man efterhånden både det danske og det engelske navn. En lokalavis hedder St. Croix Avis, og når man køber den, behøver man bare sige Avis. At gøre nar hedder to make nar of. Mest kendte danske ord er: Welkommen, som ofte forveksles med Velbekomme, og bliver til et hjerteligt Wel-BE-kommen.
Uddannelse
Vestinderne er veluddannede i forhold til resten af Caribien. Uddannelsessystemet er amerikansk med skolepligt op til High School. Der er alle niveauer, bortset fra at unge på St. John må tage færgen til St. Thomas for at gå på High School. Traditionelt for hele USA tager mange unge væk fra hjemegnen for at gå på college, selv om der er universitetet med 2000 studerende på St. Thomas og 1000 på St. Croix.
Allerede i kolonitiden var blandinger almindelige, og danskerne delte folk op i mulat (hvid og sort), sambo (hvid og mulat) og videre til quadroon, quintoon, octeroon osv. Det går ingen op længere, for så bliver man rundtosset. En tv-dokumentar af journalisten Alex Frank Larsen viste i 2004, at der i Danmark er kridhvide danskere, der har sorte efterkommere i Dansk Vestindien. Det er et værre rod for racister. For hvem skal man diskriminere? Generelt er det dem med mørk hud, der er flest af i US Virgin Islands. De er alt fra tjenere til læger, lærere og præster – og embedsmænd. De helt hvide er i mindretal, og de er ofte ejere eller ledere af landbrug og hoteller, hvorfor ved jeg ikke. Men de er alle sammen vældig flinke. Og det er jo det vigtigste.
Familiestrukturen på øerne er traditionel. og familiebånd er stærkere end normalt i Caribien. Familien er omdrejningspunktet, og hverdag og fest foregår i familiens skød. Når man dør, opremser nekrologen ikke en hæderkronet karriere, men alle de efterladte, hver en nevø eller knækkusine kommer med. For jo flere efterladte, jo rigere liv anser man, at den døde har haft. Også selv om de skændes ligeså meget i familierne, som vi gør. Jomfruøerne hører til de rigeste i Caribien med den største gennemsnitsindkomst pr. indbygger, men prisniveauet er også højt, så det går desværre næsten lige op.
Sprog i Vestindien
Der er større chance for at høre dansk på øerne i dag, end der var, da øerne var danske. Nu hører man dansk fra turister, men i kolonitiden blev dansk kun talt af de udstationerede embedsmænd. Dagligsproget blandt hvide var hollandsk på St. Thomas, og engelsk på St. Croix, begge steder med et tvist af kreolsk. Og desuden alle mulige andre sprog. Et øjenvidne til en brand på St. Croix i 1825 fortalte, at der blev råbt: Fire, Brand, du Feu, Candela, Fuega og Euz - i en pærevælling. Afrikanerne talte kreolsk.
Kreolsk var et kunstsprog, som afrikanerne opfandt for at kunne tale med hinanden på tværs af de mange afrikanske sprog, som de kom med fra Afrika. I 1770 blev der endda udgivet en kreolsk grammatikbog, og Biblen kom på kreolsk. Da slaveriet ophørte, ønskede de frigivne ikke længere at tale kreolsk, for det var et slavesprog. De lærte sig engelsk, og kreolsk uddøde.
Nutidens engelsk på øerne har fået en særlig dialekt, som er til stor hjælp for os. W udtales som V. Og da man samtidig snapper lidt af endelserne, bliver water til vata. Og th-lydene, som vi har lidt svært ved, er her rene t’er. Thanks hedder Tangs.
Skriftlig dansk har overlevet i stednavne. Dog bruger man efterhånden både det danske og det engelske navn. En lokalavis hedder St. Croix Avis, og når man køber den, behøver man bare sige Avis. At gøre nar hedder to make nar of. Mest kendte danske ord er: Welkommen, som ofte forveksles med Velbekomme, og bliver til et hjerteligt Wel-BE-kommen.
Uddannelse
Vestinderne er veluddannede i forhold til resten af Caribien. Uddannelsessystemet er amerikansk med skolepligt op til High School. Der er alle niveauer, bortset fra at unge på St. John må tage færgen til St. Thomas for at gå på High School. Traditionelt for hele USA tager mange unge væk fra hjemegnen for at gå på college, selv om der er universitetet med 2000 studerende på St. Thomas og 1000 på St. Croix.
Støt guiden via MobilePay på 20216673
Religion
En afgørende grund til Dansk Vestindiens popularitet blandt fremmede folkeslag i kolonitiden var religionsfriheden. Danskerne tillod alle trosretninger, vi havde ikke råd til at være smålige. Vi forlangte kun, at de respekterede danske helligdage, og de ikke missionerede imod den lutheranske tro. Man skulle faktisk bare passe sig selv.
En af de første jødiske menigheder i Amerika blev etableret på St. Thomas, og stort set alle kristne har levet fredeligt side om side med muslimer og ateister. Tolerancen er ikke bare bevaret, men betragtes som en del af kulturarven.
I dag er der 150 trosretninger og 300 kirker.
Afrikanerne blev kristne i slavetiden, og deres efterkommere er de mest engagerede i kirken. Kirken er ikke kun et religiøst samlingspunkt, men også et socialt. Der er fuldt hus om søndagen. Turister er velkomne. Man vil opdage, at en gudstjeneste svinger! Når der skal siges Halleluja, bliver der råbt: Halleluja, så det kan høres i hele kvarteret. Prædiken kan være afløst af et foredrag eller af et musikstykke. De mange regler fra Kirkeministeriet følges ikke. Så hvis et rockband gerne ville prædike en søndag, så go for it. På et tidspunkt hilser alle på hinanden, og de knuser og krammer. Så er de danske gæster på vej ud, fordi de tror, at det er slut, men det er det langtfra. Så bare knus videre.
En afgørende grund til Dansk Vestindiens popularitet blandt fremmede folkeslag i kolonitiden var religionsfriheden. Danskerne tillod alle trosretninger, vi havde ikke råd til at være smålige. Vi forlangte kun, at de respekterede danske helligdage, og de ikke missionerede imod den lutheranske tro. Man skulle faktisk bare passe sig selv.
En af de første jødiske menigheder i Amerika blev etableret på St. Thomas, og stort set alle kristne har levet fredeligt side om side med muslimer og ateister. Tolerancen er ikke bare bevaret, men betragtes som en del af kulturarven.
I dag er der 150 trosretninger og 300 kirker.
Afrikanerne blev kristne i slavetiden, og deres efterkommere er de mest engagerede i kirken. Kirken er ikke kun et religiøst samlingspunkt, men også et socialt. Der er fuldt hus om søndagen. Turister er velkomne. Man vil opdage, at en gudstjeneste svinger! Når der skal siges Halleluja, bliver der råbt: Halleluja, så det kan høres i hele kvarteret. Prædiken kan være afløst af et foredrag eller af et musikstykke. De mange regler fra Kirkeministeriet følges ikke. Så hvis et rockband gerne ville prædike en søndag, så go for it. På et tidspunkt hilser alle på hinanden, og de knuser og krammer. Så er de danske gæster på vej ud, fordi de tror, at det er slut, men det er det langtfra. Så bare knus videre.
Erhvervslivet på US Virgin Islands
Erhvervslivet er gået fra rom og sukker til rom og cola. Fra landbrug til turisme. Sukkerrør dyrkes kun på hobbyplan og på museer. St. Croix producerer stadig rom - en rigtig god en, men den er lavet med sukkersaft fra Den Dominikanske Republik. Der dyrkes kun lidt frugt og grønt, for regnmængden er for lille. På universitetet forsøger man at opfinde alternativ vanding, så man kan producere mere, for nu må man importere alt. Både St. Croix og St. Thomas har en smule kvæg af dansk afstamning, men også af racen Senepol, som er udviklet af danskere på St. Croix til at klare sig i varmen. Den tropiske ko er blevet en stor eksportartikel og findes nu i de fleste verdensdele.
St. Croix havde engang verdens største olieraffinaderi, der dominerede øens sydlige midte, men det lukkede i 2012. Det ligger stadig tomt og spøgelsesagtigt hen.
Fiskeri er ikke så udbredt, som man skulle tro. Tværtimod importeres fisk, fordi havet omkring øerne har for lidt næring til fx tun. Man kan fange hummer, flyvefisk og den milde Mahi-Mahi. Man høster også konkylier.
Når det gælder beskæftigelse er der ingen sektor på øerne, der overgår det offentlige. 13.000 er offentligt ansatte - det højeste antal i forhold til indbyggerantal i USA.
St. Croix havde engang verdens største olieraffinaderi, der dominerede øens sydlige midte, men det lukkede i 2012. Det ligger stadig tomt og spøgelsesagtigt hen.
Fiskeri er ikke så udbredt, som man skulle tro. Tværtimod importeres fisk, fordi havet omkring øerne har for lidt næring til fx tun. Man kan fange hummer, flyvefisk og den milde Mahi-Mahi. Man høster også konkylier.
Når det gælder beskæftigelse er der ingen sektor på øerne, der overgår det offentlige. 13.000 er offentligt ansatte - det højeste antal i forhold til indbyggerantal i USA.
Turisme i Dansk Vestindien
Turisme giver øerne smør på brødet. De får på rigtig gode år ca. 2 mio. besøg. Langt de fleste er dog kun for en dag på et stop med krydstogtskib. Men det skæpper altsammen i kassen. Nordamerikanere udgør den største gruppe, og derfor er øerne følsomme over for konjunkturudsving i USA, og en voldsom orkan-sæson kan holde turister væk i flere år efter, at vinden har lagt sig.
Danskerne udgør en lille del, men vi er alligevel den største internationale gruppe, selv om vi på gode år kun kommer op på 25.000. Det gik faktisk meget fint indtil 2017, da det hele crashede med først orkaner så corona. I 2022 venter man igen et dansk rykind, og vi er meget populære af flere grunde. Vi bor der længere end de fleste andre grupper (i snit 12 døgn), og vi bruger forholdsvis mange penge (ca. $2000 pr. næse). Men samtidig er vi kendt for at være oprigtigt interesserede i øerne, ikke bare i sprut og sol eller den åbenlyse historie, men også i øernes velbefindende. Vi har også ry for at være venlige, velopdragne og usædvanlig nemme at have med at gøre. Det eneste minus er, at danskere er lousy tippers. Pungen vil ikke rigtig frem, og vi er næsten en vits blandt servicepersonale.
Turisme til Dansk Vestindien begyndte i sin tid med helserejser. Amerikanerne kom i første halvdel af 1800-tallet hostende fra USA's storbyer med tuberkulose og ondt i lungerne. Dengang var lægernes mindst skadelige behandling at ordinere: frisk, varm, tør luft. Der var masser af skibe til Caribien, som kunne have de syge amerikanere med ombord. St. Croix var ferieøen, for på St. Thomas stank havnen. Frederiksted var nærmest overrendt af turister, der tog på udflugter, læste - og festede. I dag ved man, at varm luft bare er varm luft i forhold til lungesygdomme. Så ingen blev kureret, men de havde det dejligt, med mindre de fik gul feber eller andre tropesygdomme. Men turisme overlevede.
Danskerne udgør en lille del, men vi er alligevel den største internationale gruppe, selv om vi på gode år kun kommer op på 25.000. Det gik faktisk meget fint indtil 2017, da det hele crashede med først orkaner så corona. I 2022 venter man igen et dansk rykind, og vi er meget populære af flere grunde. Vi bor der længere end de fleste andre grupper (i snit 12 døgn), og vi bruger forholdsvis mange penge (ca. $2000 pr. næse). Men samtidig er vi kendt for at være oprigtigt interesserede i øerne, ikke bare i sprut og sol eller den åbenlyse historie, men også i øernes velbefindende. Vi har også ry for at være venlige, velopdragne og usædvanlig nemme at have med at gøre. Det eneste minus er, at danskere er lousy tippers. Pungen vil ikke rigtig frem, og vi er næsten en vits blandt servicepersonale.
Turisme til Dansk Vestindien begyndte i sin tid med helserejser. Amerikanerne kom i første halvdel af 1800-tallet hostende fra USA's storbyer med tuberkulose og ondt i lungerne. Dengang var lægernes mindst skadelige behandling at ordinere: frisk, varm, tør luft. Der var masser af skibe til Caribien, som kunne have de syge amerikanere med ombord. St. Croix var ferieøen, for på St. Thomas stank havnen. Frederiksted var nærmest overrendt af turister, der tog på udflugter, læste - og festede. I dag ved man, at varm luft bare er varm luft i forhold til lungesygdomme. Så ingen blev kureret, men de havde det dejligt, med mindre de fik gul feber eller andre tropesygdomme. Men turisme overlevede.
Politik
Øerne tilhører USA, men de er ikke en stat, som fx Alabama og Texas, men et integreret territorium. Det har fordele og ulemper. De må ikke stemme til præsidentvalget, men de skal til gengæld ikke betale statsskat.
Øerne ledes af guvernøren, der vælges hvert fjerde år og kan sidde i to perioder. Lovgivningen ligger i senatet med 15 senatorer, der vælges for to år. St. Thomas og St. Croix har syv hver, og St. John én. Gæt, om senatoren fra St. John har stor indflydelse?
Øerne har alle dage været sindet mod det Demokratiske Parti, så meget at det er sjældent, at republikanerne overhovedet får pladser i senatet, og de ser rødt, hvis man nævner Trump.
I den amerikanske kongres er øerne repræsenteret i Repræsentanternes Hus med et medlem, der dog kun har stemmeret i kongressens underudvalg. I USAs senat sidder ingen fra USVI. Kun få ønsker ændringer, for det med den skattefrihed er rart. Det har været til folkeafstemning, om man skulle blive en rigtig stat, men de fleste regner med, at støtten fra staten vil blive mindre. I de senere år er der skabt stemning for, at St. Croix løsrives fra St. Thomas og St. John. Den store ø føler sig forbigået, især økonomisk, og efterhånden mener flere, at den vil klare sig bedre med egen guvernør og eget senat. Men det er svært rigtigt at engagere folk i politik, for det er noget, man betragter som beskidt, korrupt og bedst at holde sig fra. Og desuden vinder demokraterne hver gang.
Vidste du, at US Virgin Islands kan skrive sin egen grundlov, hvis de bare kunne blive enige om, hvad der skal stå. Men det kan de ikke.
Øerne tilhører USA, men de er ikke en stat, som fx Alabama og Texas, men et integreret territorium. Det har fordele og ulemper. De må ikke stemme til præsidentvalget, men de skal til gengæld ikke betale statsskat.
Øerne ledes af guvernøren, der vælges hvert fjerde år og kan sidde i to perioder. Lovgivningen ligger i senatet med 15 senatorer, der vælges for to år. St. Thomas og St. Croix har syv hver, og St. John én. Gæt, om senatoren fra St. John har stor indflydelse?
Øerne har alle dage været sindet mod det Demokratiske Parti, så meget at det er sjældent, at republikanerne overhovedet får pladser i senatet, og de ser rødt, hvis man nævner Trump.
I den amerikanske kongres er øerne repræsenteret i Repræsentanternes Hus med et medlem, der dog kun har stemmeret i kongressens underudvalg. I USAs senat sidder ingen fra USVI. Kun få ønsker ændringer, for det med den skattefrihed er rart. Det har været til folkeafstemning, om man skulle blive en rigtig stat, men de fleste regner med, at støtten fra staten vil blive mindre. I de senere år er der skabt stemning for, at St. Croix løsrives fra St. Thomas og St. John. Den store ø føler sig forbigået, især økonomisk, og efterhånden mener flere, at den vil klare sig bedre med egen guvernør og eget senat. Men det er svært rigtigt at engagere folk i politik, for det er noget, man betragter som beskidt, korrupt og bedst at holde sig fra. Og desuden vinder demokraterne hver gang.
Vidste du, at US Virgin Islands kan skrive sin egen grundlov, hvis de bare kunne blive enige om, hvad der skal stå. Men det kan de ikke.
Støt guiden via MobilePay på 20216673
Kunst og kultur i Dansk Vestindien
Danish Arcades hører til de synlige rester af det danske styre.
Kulturen er et miks af dansk, engelsk, fransk, spansk og afrikansk. Afrikanerne har sat præg på musik, dans og kunst. Danskere satte deres præg på byggestil og design.
Arkitektur
Bygninger er tydeligste bevis på, at danskerne har været her. For vi byggede en masse, fra forter til byhuse. Byplanlægning stod vi også for, og den holder endnu.
Stolt står de mange arkader, der skærmer fortove fra sol og regn. De kaldes Danish Arcades.
De er bygget af det, som stort set alt er bygget af: danske mursten. Fra Danmark kom mursten i tonsvis, for de var ballast på de skibe, der sejlede tomme hertil for at hente sukker (kun en mindre del af skibene gik via Afrika på den såkaldte trekantsrute, se historie). Så der er mursten alle vegne. Ikke bare som vægge, men også som trapper, vejmarkører og arkader. Når kalken ryger af væggene, vil man se, at der ikke har været mursten nok. Man brugte også kampesten, ral og småsten. Eller den lokale, Blue Green Stone, som er så besværlig, at håndværkere kalder den blue bitch. Det hele blev holdt sammen af mørtel tilsat sirup fra sukkerproduktionen, for så hæftede den bedre. Også koraller blev brugt til vægge, for de var lette at skære i blokke, mens de var våde, og når de bliver sat oven på hinanden, vokser de sammen. De brogede afskallede mure er i dag nærmest vægmalerier, og ofte blotlægges de bare for et syns skyld.
Arkitektur
Bygninger er tydeligste bevis på, at danskerne har været her. For vi byggede en masse, fra forter til byhuse. Byplanlægning stod vi også for, og den holder endnu.
Stolt står de mange arkader, der skærmer fortove fra sol og regn. De kaldes Danish Arcades.
De er bygget af det, som stort set alt er bygget af: danske mursten. Fra Danmark kom mursten i tonsvis, for de var ballast på de skibe, der sejlede tomme hertil for at hente sukker (kun en mindre del af skibene gik via Afrika på den såkaldte trekantsrute, se historie). Så der er mursten alle vegne. Ikke bare som vægge, men også som trapper, vejmarkører og arkader. Når kalken ryger af væggene, vil man se, at der ikke har været mursten nok. Man brugte også kampesten, ral og småsten. Eller den lokale, Blue Green Stone, som er så besværlig, at håndværkere kalder den blue bitch. Det hele blev holdt sammen af mørtel tilsat sirup fra sukkerproduktionen, for så hæftede den bedre. Også koraller blev brugt til vægge, for de var lette at skære i blokke, mens de var våde, og når de bliver sat oven på hinanden, vokser de sammen. De brogede afskallede mure er i dag nærmest vægmalerier, og ofte blotlægges de bare for et syns skyld.
Greathouses byggede planterne, lette og luftige, gerne med en trappe, der tager imod gæster med ”åbne arme”. Planterne havde desuden et byhus i byen ved havnen, hvor de kunne holde øje med told og papirer, for det var vigtigere end at holde øje med markarbejdet, det havde man slaver til. Byhuse blev opført i sten i stuen og træ på 1. sal. Tag bliver stadig belagt med shingles af palmetræ, der er mere tæt end teglsten.
Huse havde ingen glas i vinduerne, for man havde brug for gennemtræk i varmen. Man slog i stedet skodder for, hvis det regnede og stormede.
Afrikanerne måtte nøjes med små lerklinede hytter, og de sov på den bare jord. Til deres børn byggede man stenhytter, så de kunne ligge i skygge, mens mødrene arbejdede. Her sad også mesterknægten og holdt øje med, om nogen flygtede, eller om der opstod brand. Flere er bevaret, bl.a. et mellem lufthavnen og Frederiksted på St. Croix.
Man får let det indtryk, at vestinderne ikke vedligeholder deres huse, de ser slidte ud. Men det er forkert. De bruger mange kræfter på det, men det er en Sisyfos-opgave i det klima. Man kan lige nå at male, så skaller det.
Billedkunst
Mange lokale kunstnere maler akvareller med motiver af den tropiske flora og øernes gamle bygninger. Man maler i lyse farver, ofte med et naviistisk udtryk, der kendetegner Caribien. Interessen for billedkunst er stigende, alle byer har gallerier, og flere maler selv. Man ser mange vægmalerier, for de sorte havde ikke råd til lærreder, og de har forfinet denne teknik til perfektion i dag.
Danse
Der bliver danset meget. Vore forfædre fandt afrikanernes danse for vilde: ”de lod alle lemmer dingle og daske, rullede med hovederne, hoppede og spjættede”. Der var langt fra afrikansk dans til de hvides gavotter og quadriller, hvor man gik rundt i geometriske mønstre. I dag danser de fleste ”sort”, uanset hudfarve. Den mest kendte dans fra Afrika er limbo. Man skal danse under et kosteskaft uden at røre skaftet med kroppen. Man må kun bøje sig bagover. Dansen repræsenterer en død person, der er på vej ind i næste verden. Limbo er hverken himmel eller helvede eller på jorden.
Huse havde ingen glas i vinduerne, for man havde brug for gennemtræk i varmen. Man slog i stedet skodder for, hvis det regnede og stormede.
Afrikanerne måtte nøjes med små lerklinede hytter, og de sov på den bare jord. Til deres børn byggede man stenhytter, så de kunne ligge i skygge, mens mødrene arbejdede. Her sad også mesterknægten og holdt øje med, om nogen flygtede, eller om der opstod brand. Flere er bevaret, bl.a. et mellem lufthavnen og Frederiksted på St. Croix.
Man får let det indtryk, at vestinderne ikke vedligeholder deres huse, de ser slidte ud. Men det er forkert. De bruger mange kræfter på det, men det er en Sisyfos-opgave i det klima. Man kan lige nå at male, så skaller det.
Billedkunst
Mange lokale kunstnere maler akvareller med motiver af den tropiske flora og øernes gamle bygninger. Man maler i lyse farver, ofte med et naviistisk udtryk, der kendetegner Caribien. Interessen for billedkunst er stigende, alle byer har gallerier, og flere maler selv. Man ser mange vægmalerier, for de sorte havde ikke råd til lærreder, og de har forfinet denne teknik til perfektion i dag.
Danse
Der bliver danset meget. Vore forfædre fandt afrikanernes danse for vilde: ”de lod alle lemmer dingle og daske, rullede med hovederne, hoppede og spjættede”. Der var langt fra afrikansk dans til de hvides gavotter og quadriller, hvor man gik rundt i geometriske mønstre. I dag danser de fleste ”sort”, uanset hudfarve. Den mest kendte dans fra Afrika er limbo. Man skal danse under et kosteskaft uden at røre skaftet med kroppen. Man må kun bøje sig bagover. Dansen repræsenterer en død person, der er på vej ind i næste verden. Limbo er hverken himmel eller helvede eller på jorden.
Design
Danish design omfatter også møbler fra kolonitiden. Internationale designere kommer for at se de smukke, enkle og praktiske møbler skabt af danskere. De blev lavet i mahogni, fordi det er så hårdt, at termitter ikke kan æde det.
Som dronning Margrethe sagde, da hun i en tv-udsendelse satte sig i en stol fra Dansk Vestindien: "Det´ kram."
Træet blev sendt til Danmark, hvor man designede og lavede møblerne egnet til troperne. Men også på øerne havde man dygtige møbeldesignere blandt slaver og senere frigivne.
Stole og sofaer blev designet uden betræk, men med fletværk for at give luft bagi. Hvis der skulle betræk på, var det hestehår, for det brød insekter sig ikke om.
Senge havde himmel på fire søjler, four posters, der holdt myggenettet. Madrassen lå højt, så man ofte måtte op ad en lille trappe for at gå i seng. Det var for at få så meget luft under sengen som muligt. En himmelseng af mahogni kan i dag snildt koste 70.000 kroner.
Det mest kendte vestindiske møbel er planterstolen, som også blev produceret i Danmark. Stolen har lange, brede armlæn. På dem lagde planteren sine bestøvlede fusser, når han hjem, så de kunne dampe, for så var støvlerne lettere at få af. En planterstol koster op til 25.000 kr. i dag. Også kendt er lysestagen med de høje glas, der kan stå i træk.
Danish design omfatter også møbler fra kolonitiden. Internationale designere kommer for at se de smukke, enkle og praktiske møbler skabt af danskere. De blev lavet i mahogni, fordi det er så hårdt, at termitter ikke kan æde det.
Som dronning Margrethe sagde, da hun i en tv-udsendelse satte sig i en stol fra Dansk Vestindien: "Det´ kram."
Træet blev sendt til Danmark, hvor man designede og lavede møblerne egnet til troperne. Men også på øerne havde man dygtige møbeldesignere blandt slaver og senere frigivne.
Stole og sofaer blev designet uden betræk, men med fletværk for at give luft bagi. Hvis der skulle betræk på, var det hestehår, for det brød insekter sig ikke om.
Senge havde himmel på fire søjler, four posters, der holdt myggenettet. Madrassen lå højt, så man ofte måtte op ad en lille trappe for at gå i seng. Det var for at få så meget luft under sengen som muligt. En himmelseng af mahogni kan i dag snildt koste 70.000 kroner.
Det mest kendte vestindiske møbel er planterstolen, som også blev produceret i Danmark. Stolen har lange, brede armlæn. På dem lagde planteren sine bestøvlede fusser, når han hjem, så de kunne dampe, for så var støvlerne lettere at få af. En planterstol koster op til 25.000 kr. i dag. Også kendt er lysestagen med de høje glas, der kan stå i træk.
Madras
I 2022 vedtog senatet en lov, der gjorde et stykket farvet stof til et symbol for USVI. Det er et såkaldt madras, designet af St. Croix's Debbie Sun. Madras har intet med madrasser at gøre, men er et calico-lignende stof, som stammer fra Madras i Indien. Stoffet blev udbredt i Caribien i 1600-tallet, og hver caribiske ø fik sit eget mønster, som går så igen i deres folkedragter. Derfor tog St. Croix Folkedansere initiativ til, at USVI skulle have et.
Og nu er det der:
Madras-designets farver har følgende betydning: TURKIS for Det Caribiske Hav. BLÅ for det dybe hav, der gjorde St. Thomas til en attraktiv havn. PINK for konkylieskallen, der er symbol på slavernes kald til frihed. GUL for Ginger Thomas, Jomfruøernes blomst. GRØN for natur. HVID for dengang, man gik i blegede melsække. RØD for kærlighed og styrke, og den farve, som har været i alle de flag, der har vajet på Jomfruøerne.
Og nu er det der:
Madras-designets farver har følgende betydning: TURKIS for Det Caribiske Hav. BLÅ for det dybe hav, der gjorde St. Thomas til en attraktiv havn. PINK for konkylieskallen, der er symbol på slavernes kald til frihed. GUL for Ginger Thomas, Jomfruøernes blomst. GRØN for natur. HVID for dengang, man gik i blegede melsække. RØD for kærlighed og styrke, og den farve, som har været i alle de flag, der har vajet på Jomfruøerne.
Karneval
Årets største begivenhed er karnevallet. Forberedelserne begynder mange måneder før festen. Bands øver sig, dansere træner, og der sys kostumer. Festen varer flere dage, og byerne er afspærret for at give plads til dans, musik og parader. Der bliver festet igennem, og ni måneder efter er der langt flere fødsler end i resten af året. Det vestindiske karneval stammer fra, at slaver gjorde grin med de hvide stilfulde maskerader. De tilsatte parodierne musik og dans. De hvide forsøgte at stoppe det, men gav til sidst op og tillod, at de sorte en gang om året gjorde grin med dem. Og siden blev alt vendt på hovedet den dag. Mænd optrådte som kvinder, fattigfolk førte sig frem som rige. På plantagerne var der parader foran herskabet, som bagefter skulle varte deres slaver op med rom og kager. Indtil midten af 1950erne gik man med masker, så man kunne gøre nar uden at skulle stå til regnskab bagefter. Visse ting går igen fra de tidlige karneval. Det gælder Mocko Jumbies, maskerede mænd på flere meter høje stylter. Den tradition stammer fra Congo, hvor de holder onde ånder væk. Karnevalet udnævner også stadig en Konge og Dronning.
St. Thomas har karneval sidst i april. St. John i juli, og St. Croix begynder sit efter jul og varer til Helligtrekongers Dag. Den lange fest kulminerer med parader, en for børn og til sidst en for voksne på karnevalets sidste dag. Fordi man er så glad for karneval, holder man gerne nogle mindre i løbet af året. Så lukker man gader i byen af og holder Jump Ups - asfaltbal med klovne, musikere og Mocko Jumbies.
Vidste du, at det første officielle karneval på St. Thomas fandt sted i februar 1912 med den danske guvernør Helweg-Larsen som protektor.
Årets største begivenhed er karnevallet. Forberedelserne begynder mange måneder før festen. Bands øver sig, dansere træner, og der sys kostumer. Festen varer flere dage, og byerne er afspærret for at give plads til dans, musik og parader. Der bliver festet igennem, og ni måneder efter er der langt flere fødsler end i resten af året. Det vestindiske karneval stammer fra, at slaver gjorde grin med de hvide stilfulde maskerader. De tilsatte parodierne musik og dans. De hvide forsøgte at stoppe det, men gav til sidst op og tillod, at de sorte en gang om året gjorde grin med dem. Og siden blev alt vendt på hovedet den dag. Mænd optrådte som kvinder, fattigfolk førte sig frem som rige. På plantagerne var der parader foran herskabet, som bagefter skulle varte deres slaver op med rom og kager. Indtil midten af 1950erne gik man med masker, så man kunne gøre nar uden at skulle stå til regnskab bagefter. Visse ting går igen fra de tidlige karneval. Det gælder Mocko Jumbies, maskerede mænd på flere meter høje stylter. Den tradition stammer fra Congo, hvor de holder onde ånder væk. Karnevalet udnævner også stadig en Konge og Dronning.
St. Thomas har karneval sidst i april. St. John i juli, og St. Croix begynder sit efter jul og varer til Helligtrekongers Dag. Den lange fest kulminerer med parader, en for børn og til sidst en for voksne på karnevalets sidste dag. Fordi man er så glad for karneval, holder man gerne nogle mindre i løbet af året. Så lukker man gader i byen af og holder Jump Ups - asfaltbal med klovne, musikere og Mocko Jumbies.
Vidste du, at det første officielle karneval på St. Thomas fandt sted i februar 1912 med den danske guvernør Helweg-Larsen som protektor.
Kunsthåndværk
Mange vestindere kan få kunstværker ud af et stykke ståltråd eller en bid træ. Talenterne blev udviklet efter slavernes frigivelse, da kunsthåndværk var en mulighed for at tjene penge. Det krævede ingen store investeringer at være træskærer, for træ var der nok af, og alle ville have pyntet deres huse. Traditionen er bevaret, og træskærer-arbejdere er i dag kunstnere. Mange huse har verandaer udsmykket med trædesign, og også i smykker viser vestinderne sig som gode formgivere. Ganske vist er de fleste smykker i butikkerne importeret, men man fremstiller selv Crucians Hook Bracelets, som afslører, om man er single eller optaget.
Mange vestindere kan få kunstværker ud af et stykke ståltråd eller en bid træ. Talenterne blev udviklet efter slavernes frigivelse, da kunsthåndværk var en mulighed for at tjene penge. Det krævede ingen store investeringer at være træskærer, for træ var der nok af, og alle ville have pyntet deres huse. Traditionen er bevaret, og træskærer-arbejdere er i dag kunstnere. Mange huse har verandaer udsmykket med trædesign, og også i smykker viser vestinderne sig som gode formgivere. Ganske vist er de fleste smykker i butikkerne importeret, men man fremstiller selv Crucians Hook Bracelets, som afslører, om man er single eller optaget.
Medier
Der er tre lokale tv-stationer, herunder den reklamefri PBS. En turistkanal oplyser døgnet rundt om seværdigheder og restauranter. Dertil hundredvis af kanaler, afhængig af hvilken satellit man sværger til. Der er flere lokale radiostationer. Danskerne udgav flere aviser. Fra 1770 udkom The Royal Danish American Gazette. Senere udkom St. Thomæ Tidende og St. Croix Avis. Den sidste har overlevet og er i dag The Avis. Det andet dagblad er Daily News.
Der er tre lokale tv-stationer, herunder den reklamefri PBS. En turistkanal oplyser døgnet rundt om seværdigheder og restauranter. Dertil hundredvis af kanaler, afhængig af hvilken satellit man sværger til. Der er flere lokale radiostationer. Danskerne udgav flere aviser. Fra 1770 udkom The Royal Danish American Gazette. Senere udkom St. Thomæ Tidende og St. Croix Avis. Den sidste har overlevet og er i dag The Avis. Det andet dagblad er Daily News.
Den digitale Turen går til Dansk Vestindien er gratis. Støt med fx 20 kr. Mobilepay: 20216673.
Musik i Dansk Vestindien
Man lytter til stort set samme musik som os. Den er ikke så larmende som andre steder i Caribien, så her kan man godt kan gå en tur uden at få blæst trommehinderne i stykker.
Alle skoler har orkestre, steelpan bands eller brass bands. Man vil høre dem, når noget skal fejres, og ved juletid får de traditionelle julesange deres eget liv, når de bliver banket på tønderne fra en plads i byen.
Jomfruøernes egen musik kaldes for scratch eller quelbe. Scratch, fordi man spiller på de instrumenter, man kan ”skrabe” sammen – eventuelt selv lave. Og derefter blander man al det musik, man kan ”skrabe” sammen for at fortælle historier om årets gang. Scratch har sin egen ”sound”, som især skyldes ukulele-banjoen, conga-trommen, en squash og en triangle. Hvis man vil høre scratch, så hold øje med de kendte bands: Stanley and the Ten Sleepless Knights eller Jamesie and the All-Stars, som har fået priser for at bevare øernes musiktradition. Man kommer også til at høre andre caribiske toner og rytmer fra Jamaica og Trinidad: Calypso, reggae og de afledte, rapso og soca.
Alle skoler har orkestre, steelpan bands eller brass bands. Man vil høre dem, når noget skal fejres, og ved juletid får de traditionelle julesange deres eget liv, når de bliver banket på tønderne fra en plads i byen.
Jomfruøernes egen musik kaldes for scratch eller quelbe. Scratch, fordi man spiller på de instrumenter, man kan ”skrabe” sammen – eventuelt selv lave. Og derefter blander man al det musik, man kan ”skrabe” sammen for at fortælle historier om årets gang. Scratch har sin egen ”sound”, som især skyldes ukulele-banjoen, conga-trommen, en squash og en triangle. Hvis man vil høre scratch, så hold øje med de kendte bands: Stanley and the Ten Sleepless Knights eller Jamesie and the All-Stars, som har fået priser for at bevare øernes musiktradition. Man kommer også til at høre andre caribiske toner og rytmer fra Jamaica og Trinidad: Calypso, reggae og de afledte, rapso og soca.
Fra gamle dage er der kun få musikinstrumenter. Indianerne efterlod fløjter og konkylien. Konkylien kaldes tutu, og den kan høres så langt, at den var anerkendt som tågehorn på skibe. Den blev dog primært brugt til at kalde folk på arbejde. I dag høres den, når der landes frisk fisk på havnen. Med danskerne kom harper og violiner. Afrikanerne lavede selv trommer. Og trommerytmer var frygtede af de hvide, der opfattede dem som oprørske. Trommer blev forbudt ved lov, men det var umuligt at håndhæve.
Vidste du, at afrikanerne kunne lave violiner. De tog et kæbeben fra et dødt æsel, strengede det op med hestehår. Det hed meget passende en asen-kæfter.
Sport
Englænderne gjorde cricket til nationalsport på deres øer. Men dansk boldglæde har ikke sat sig spor på Jomfruøerne. Afrikanernes primære fysiske udfoldelse var dans, og der var ikke tid til leg. Da de blev amerikanere, overtog de det nye hjemlands idrætstraditioner med rugby og baseball. Begge dele dyrkes, men ikke med samm lidenskab som i USA. Hvis man kan tale om lidenskabelig sport på øerne, er det hestevæddeløb.
Vidste du, at afrikanerne kunne lave violiner. De tog et kæbeben fra et dødt æsel, strengede det op med hestehår. Det hed meget passende en asen-kæfter.
Sport
Englænderne gjorde cricket til nationalsport på deres øer. Men dansk boldglæde har ikke sat sig spor på Jomfruøerne. Afrikanernes primære fysiske udfoldelse var dans, og der var ikke tid til leg. Da de blev amerikanere, overtog de det nye hjemlands idrætstraditioner med rugby og baseball. Begge dele dyrkes, men ikke med samm lidenskab som i USA. Hvis man kan tale om lidenskabelig sport på øerne, er det hestevæddeløb.
Mød kendte dansk-vestindere - her
Videre til Geografi, Mad, og historie
Eller tilbage til hovedmenu
Støt guiden via MobilePay på 20216673